مراحل سند زدن خانه چگونه است ؟

در خرید و فروش ملک و آپارتمان اشخاصی که برای اولین بار وارد این حیطه می شوند ترس از به دام افتادن در تور کلاهبرداران امری کاملا طبیعی است از این انتخاب یک املاک مورد اعتماد برای شروع معامله خرید و فروش قبل از هر چیزی درباید اولویت طرفین معامله قرار گیرد. انتخاب یک املاک معتبرکار شما رو در خرید و فروش آپارتمان و ملک بسیار آسان خواهد کرد .

مراحل سند زدن خانه چگونه است ؟

مراحل سند زدن خانه

مراحل سند زدن خانه ، گرچه خرید و فروش ملک و آپارتمان و یا خرید خانه با توجه به اینکه متاسفانه این دو مقوله تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای برای مردم شده‌اند -در حالی که واقعا هم ملک و هم آپارتمان یک کالای مصرفی بادوام و در مرحله بعد سرمایه‌ای محسوب می‌شود- معامله آن هم دارای حساسیت زیادی است.

در خرید و فروش ملک پیشرفت ۵۰ درصدی کار زمانی ست که  طرفین معامله هم خریدار و هم فروشنده افرادی مناسب  و خوش اعتباری باشند تا هر دو طرفین معامله بتوانند اعتماد کنند خرید و فروش رسمی و ثبت سند یک ملک کار دشواری نیست اما قدم‌هایی باید در این مسیر برداشت که اگر جایی از آن دچار مشکل شوید، باید متحمل صرف وقت و هزینه زیادی شوید.

  • مراجعه به مسکن معتبر : طرفین معامله هم خریدار و هم فروشنده برای شروع معامله ملک باید به یک املاک معتبر که دارای مجوز رسمی از اتحادیه مشاورین املاک را داشته باشند مراجعه کنند.
  • مراجعه به دفتر ثبت و استعلام سند : بعد از انجام معامله خریدار با مدارک لازم و مبایعه نامه ایی که از مشاور املاک در دست دارد به دفاتر رسمی مراجعه کند و کار استعلام ثبتی سند را انجام دهد. در این مرحله وضعیت سند از نظر بودن در گرو بانک و یا ارگان های دیگر انجام می شود اینکه ملک معامله شده ، در طرح ساخت و ساز شهر نباشد معمولا این کار بصورت اینترنتی انجام می شود این پروسه معمولا حدود ۱ الی ۲ هفته زمان بر خواهد بود.هزینه هایی که در این مرحله است تماما بر عهده ی صاحب سند میباشد.
  • عوارض نوسازی و پسماند شهرداری : در این مرحله می بایست صاحب سند با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و همچنین ملک معامله شده به شهرداری رفته تا عوارض شهرداری را تسویه کند.هزینه هایی که در این مرحله نیز است از صاحب سند دریافت می شود البته روند تسویه عوارض نوساز و شهرداری ۲تا ۳ ساعت زمان بر است. تا زمانی که عوارض نوسازی و شهرسازی پرداخت نشود خرید و فروش ملک در دفتر اسناد ثبت نخواهد شد.
  • تسویه حساب دارایی : در این مرحله میبایست مالیات مربوط به ملک پرداخت و تسویه شود زمانی که در این اداره طی میکنید ۳ روز می باشد با همین دلیل است که این مرحله به خان اداره معروف است. در روز اول که شما مدارک را تحویل میدهید روز دوم مقداری که بدهکار هستید پس از تعیین آن میبایست مبلغ مالیات را پرداخت کنید. معمولا از پرداخت مالیات با دستگاه خودپرداز انجام میشود چنانچه غیر این شد باید به نزدیک ترین شعبه بانک ملی مراجعه کنید و پس از پرداخت فیش واریزی را به اداره مالیات تحویل دهید . در روزه سوم برگه مفاصد حساب مالیات از اداره مالیات دریافت می کنید.
  • انتقال قطعی سند در دفترخانه : پس از طی کردن مراحل بالا در مراحل سند زدن خانه حال مدارک آماده انتقال سند میباشد. هم خریدار و هم فروشنده با در دست داشتن تمامی مدارک به دفتر اسناد رسمی رفته و مدارک را ارائه می دهند . در این مرحله که معامله قطعی شده است با ید یک روز دیگر نیز صبر کرد . خان آخر که پرداخت هزینه انتقال سند میباشد.

حال بعد از تمامی  موارد ذکر در خریدو فروش آپارتمان آخرین مبلغی که توسط طرفین معامله ملک پرداخت می شود مربوط به حق الزحمه بنگاه املاک است. این هزینه معمولا حد اقل یک و نیم درصد از ارزش کل ملک است .

این مطلب چطور بود؟
[Total: 5 Average: 3.8]
این مطلب را از دست ندهید :   جلسه طرح نهایی بازبینی شده پایانه شهر اندیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *