روش صحیح تمدید اجاره نامه

عدم اکتفا به تمدید شفاهی اجاره نامه

باید بپذیریم که اتفاق یک بار رخ می‌دهد. ممکن است بارها تمدید شفاهی اجاره نامه را انجام داده باشید و هیچ مشکلی رخ نداده باشد، اما بد نیست بدانید وقتی در چارچوب قانونی اجاره نامه خود را تمدید نکنید، صاحب ملک هر زمانی که بخواهد، می‌تواند از طریق شورای حل اختلاف حکم تخلیه شما بگیرد.

تمدید اجاره نامه فقط در بنگاه معاملات ملکی

بی‌شک بهترین روش برای تمدید اجاره نامه، مراجعه به بنگاه املاک است. تمدید اجاره نامه در بنگاه‌های معاملات املاک طی سه مرحله ثبت در سامانه املاک سراسری، پشت نویسی به همراه امضای طرفین و تنظیم متمم قرارداد انجام می‌پذیرد. لطفا از تمدید اجاره نامه به صورت شفاهی و بدون دریافت کد رهگیری از سامانه املاک کشور، به شدت بپرهیزید.

کسب اطمینان از مالکیت قانونی صاحب خانه

حتی اگر قصد تمدید اجاره نامه منزل خود را دارید و قبلا سند مالکیت صاحبخانه را بررسی کرده‌اید، بهتر است باز هم این کار را انجام دهید و به آن بررسی قدیمی خود اکتفا نکنید.
از این درخواست خجالت نکشید، زیرا این حق قانونی شماست که از مالکیت قانونی موجر اطمینان داشته باشید. اگر سند مالکیت منزل مشکلی داشته باشد، شما هم درگیر دردسرهای واگذاری املاک به غیر خواهید شد. قطعا پیشگیری بهتر از درمان است!

ذکر دقیق امکانات و وسایل موجود در منزل

همانطور که گفتیم، کار از محکم‌کاری عیب نخواهد کرد. هرچند قرار است تمدید اجاره نامه را برای ملکی انجام دهید که هم اکنون در آن ساکنید، ولی بهتر است از صاحب‌خانه بخواهید بار دیگر وسایل و امکانات خانه را بررسی کرده و مجددا به شما تحویل دهد. در ادامه همه چیز را به صورت شفاف در اجاره نامه قید نمایید تا در آینده اختلافی پیش نیاید.

تحقیق در مورد مفاهیم تخصصی قبل از امضای قرارداد

بد نیست اندک اطلاعاتی راجع به مفاهیم تخصصی و حقوقی داخل اجاره نامه داشته باشید تا حین توافق و امضای آن، حقی از شما ضایع نشود. اگر تمایلی به تحقیق در این حوزه ندارید، قبل از امضای قرارداد، از مشاوران حقوقی یا مشاور املاک در مورد مفاهیم تخصصی گنگ سوال کنید.

امضای دو شاهد برای محکم کاری

اگر امضای دو شاهد پای قرارداد شما باشد، در صورت بروز هر گونه مشکل قانونی، رسیدگی به آن ساده‌تر خواهد شد. در واقع اجاره نامه‌هایی که به امضای دو شاهد رسیده باشند، برای رسیدگی قانونی نیاز به مراجعه به دادگاه نخواهند داشت و تنها با ارائه برگه قرارداد به شورای حل اختلاف، رسیدگی قانونی خواهند شد.

تعیین بازه زمانی برای باز پس گیری مبلغ ودیعه

تمام املاک استیجاری در ازای دریافت مبلغی به عنوان «ودیعه» یا همان پول پیش، به مستاجر تحویل داده می‌شوند. این مبلغ تا زمانی که خانه در رهن شماست نزد صاحبخانه باقی می‌ماند، اما اگر مستاجر قصد تخلیه خانه را داشته باشد پول را پس می‌گیرد. با این حال، برای جلوگیری از دردسرهای احتمالی، بهتر است یک بازه زمانی برای باز پس گیری پول ودیعه در قرارداد ذکر شود و به امضای طرفین برسد.

توجه ویژه به شرایط کاربری ملک

استفاده از ملک مسکونی برای کاربری اداری، یک مشکل رایج است که پای افراد زیادی را به دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف باز کرده است. برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلی، بهتر است به صورت شفاف نوع کاربری ملک ذکر شود تا در صورت سرپیچی از آن، مسیر قانونی برای پیگیری آن مسدود نباشد.

تعیین تکلیف هزینه‌های مشترک ساختمان

تمام آپارتمان‌ها دارای هزینه مشترکی به نام شارژ ماهانه هستند که برای رسیدگی به امور ساختمان و هزینه نظافت صرف می‌شود. البته برخی ساختمان‌ها دارای قبوض آب یا گاز مشترک نیز می‌باشند که همگی با مبلغ شارژ ماهیانه محاسبه می‌شود. قبل از امضای پشت نویسی قرارداد، در مورد پرداخت این هزینه‌ها با صاحب ملک به توافق برسید و آن را در اجاره نامه قید کنید.

مکتوب کردن تمام وعده‌ها و توافقات

بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، تمام وعده‌ها و توافقات دوجانبه بین مالک و مستاجر عینا در اجاره نامه مکتوب شود. تنها راهی که برای پیگیری این وعده‌ها دارید، قید شدن آن‌ها در متن قرارداد است. به عنوان مثال، اگر مالک متعهد شده که خانه را نقاشی کند، حتما در قرارداد به آن اشاره کنید. در مورد بازه زمانی بازپس گیری مبلغ ودیعه، اجازه بازدید مستاجران جدید از منزل و دیگر نکات نیز بهتر است به توافق مکتوب و دو طرفه رسیده باشید.

این مطلب را از دست ندهید :   قیمت آپارتمان در محله آزادی تهران چند؟
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *