طرح مسکن مهر چیست ؟

طرح مسکن مهر چیست ؟

مسکن مهر توسط محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی به عنوان طرح اصلی دولت نهم در تأمین نیاز مسکن مردم عنوان شد که سالانه تعداد یک میلیون و پانصد هزار واحد مسکونی یا زمین در سطح کشور واگذار شود.

علی نیکزاد خرداد ۱۳۹۲ گفت از آغاز کار این دولت ساخت ۴ میلیون و ۴۰۰هزار واحد مسکن مهر شروع شده که نیمی از آن در روستاها بوده و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا خرداد ۹۲ تحویل داده شده و مابقی باید تا پایان دولت دهم تحویل داده شوند. اما در شهرها حدود ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ واحد تا زمان درج گزارش تکمیل شده و بقیه در دست ساخت است که تحویل آن تا دولت یازدهم به طول می‌انجامیده.
طرح مسکن مهر چیست و مبنای شکل گیری آن چه بود؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

مبنای شکل‌گیری طرح مسکن مهر

مبنای اصلی مسکن مهر بر این امر مبتنی است که ارزش زمین، بخش قابل توجهی از هزینه تمام شده مسکن را به خود اختصاص می‌دهد و این سهم در کل کشور در دوره ۳۵ ساله برابر ۴۰ درصد و در دهه اخیر برابر ۴۵ درصد بوده است که همچنین در استان تهران این سهم به حدود ۶۰ درصد بالغ می‌شود.
در واقع دولت در راستای پاسخگویی به نیاز مردم به تامین مسکن، طرح مسکن مهر را مطرح کرد و متعهد شد با اجرای این طرح سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سطح کشور بسازد، کارشناسان معتقدند رسیدن به اهداف تعیین شده در این طرح با ساخت سنتی محقق نمی شود. به همین منظور باید اقدامات موثری در امر صنعتی سازی مسکن مهر صورت گیرد که طبق آمار در کشور همسایه ما ترکیه در حدود ۴۰ درصد از ساخت و سازها با روش صنعتی و در ایران کمتر از ۳ درصد انجام می شود.

نگاهی به بندهای قانونی مرتبط با طرح مسکن مهر

بند «د» ذیل تبصره ۶ بودجه سال ۱۳۸۶ كل كشور بر تأمین مسكن مناسب برای آحاد ملت به خصوص اقشار كم درآمد تأكید جدی داشته و جهت نیل به اهداف تعیین شده راهكارهای متعددی مانند اجاره بلند مدت زمین در چارچوب حق بهره‌برداری از زمین‌های دولتی به منظور كاهش قیمت واحدهای مسكونی و حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده واحد مسكونی را پیشنهاد کرد.
دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه اجرای بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ توسط وزارت مسكن و شهرسازی در جهت اجرایی شدن اهداف طرح مذكور تهیه و در تاریخ ۱۳/۴/۸۶ توسط وزیر محترم مسكن و شهرسازی ابلاغ شد كه طی تبصره ۴ ذیل بند «ب» آن، كلیه وظایف وزارت مذكور در خصوص اجرای طرح مسكن مهر در شهرهای زیر ۱۲۰۰۰ نفر اعم از تهیه زمین، دریافت لیست متقاضیان پالایش شده از وزارت تعاون و معرفی متقاضیان به بانك‌های عامل جهت اخذ تسهیلات و نظارت بر تهیه طرح‌های آماده سازی تفكیكی و عملیات آماده‌سازی و عملیات ساخت واحدها به بنیاد مسكن انقلاب اسلامی واگذار شد.

طرح مسکن مهر چیست و مبنای شکل گیری آن چه بود؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

 دولت دهم در جهت پیشبرد اهداف یادشده در زمینه تولید و عرضه مسكن، قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسكن را تهیه و به عنوان لایحه یك فوریتی در تاریخ ۱/۳/۸۶ جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم كرد و متعاقباً مجلس شورای اسلامی نیز در تاریخ ۲۵/۲/۸۷ قانون مذكور را با تأیید شورای محترم نگهبان مصوب نمود.
 در تاریخ ۱۸/۹/۸۷ طی مصوبه هیأت محترم دولت و با امضای معاون اول محترم رئیس جمهور در شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت اقدامات مربوط به مسكن مهر به قائم مقامی وزارت مسكن و شهرسازی به عهده بنیاد مسكن انقلاب اسلامی قرار داده شد. شیوه نامه اجرایی طرح مذكور در شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت با مبنای واگذاری مسئولیت كلیه امور مسكن مهر به بنیاد مسكن انقلاب اسلامی در تاریخ ۷/۲/۸۸ از سوی وزیر محترم مسكن ابلاغ شد كه به همراه فرم ها و دستورالعملهای اجرایی پیوست آن مهمترین منبع و مرجع طرح مذكور در شهرهای زیر۲۵۰۰۰ نفر جمعیت است.
این مطلب چطور بود؟
[Total: 1 Average: 5]
این مطلب را از دست ندهید :   امید به حل مساله مسکن از بین رفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *