خرید خانه و نکات مهم حقوقی در هنگام عقد قرارداد

خرید خانه و نکات مهم حقوقی در هنگام عقد قرارداد

نکات مهم حقوقی به هنگام خرید خانه

خرید خانه در تهران و شهرستان‌ها و یا اجاره‌ آپارتمان یکی از پر چالش‌ترین کارهایی است که همه‌ی افراد به نوعی با آن سر و کار دارند. به همین خاطر اطلاع از مسائل حقوقی مرتبط با آن امری ضروری است و هرکسی باید به میزانی از اطلاعات اولیه و لازم را در این زمینه داشته باشد.

مبایعه‌نامه در قراردادهای خرید خانه چیست؟

مبایعه نامه با قول نامه هیچ فرقی ندارد و همان چیزی است که توسط مشاور املاک بین خریدار و فروشنده ملک نوشته میشود. در مبایعه‌نامه جزئیات قرارداد، شیوه‌ی نقل و انتقال سند، شیوه‌ی پرداخت هزینه‌ها و سایر جزئیات به صورت شفاف نوشته می‌شود. برخی از افراد مبایعه‌نامه را با سند اشتباه می‌گیرند ولی مبایعه‌نامه یک قرارداد شخصی است که توسط بنگاه نوشته می‌شود و هیچ ربطی به سند ندارد.

در مبایعه‌نامه چه چیزی ذکر می‌شود:خرید خانه و نکات مهم حقوقی در هنگام عقد قرارداد | مرجع تخصصی مسکن کیان

جزئیات قرارداد
شیوه‌ی نقل و انتقال سند
شیوه‌ی پرداخت هزینه‌ها
سایر جزئیات

کار بنگاه در هنگام خرید خانه دقیقاً چیست؟

برخی از طرفین یعنی خریداران و فروشنده‌ها به دلیل هزینه‌ای که بنگاه از طرفین معامله دریافت می‌کند با هم توافق می‌کنند که به بنگاه نروند و بین خودشان قراردادی را بنویسند ولی باید گفت که این کار بسیار مخاطره‌آمیز است و احتمال به وجود آمدن هرگونه مشکل را در آینده بیشتر می‌کند.
کار بنگاه واسطه‌گری است و از این بابت دستمزدی را هم از طرفین دریافت می‌کند، اما کار بنگاه صرفاً نوشتن متن قرارداد بر روی یک کاغذ نیست؛ بلکه قراردادی که در بنگاه نوشته می‌شود بار حقوقی دارد و بعداً در صورت بروز هرگونه مشکل احتمالی از سوی مراجع قضایی قابلیت استناد و پیگیری دارد اما قراردادی که توسط خود طرفین بر روی کاغذ نوشته شود تنها در بین خودشان اعتبار دارد.

کد رهگیری هنگام خرید خانه

کد رهگیری در واقع کدی است که پس از اتمام عملیات مربوط به خرید ملک به خریدار داده می‌شود که به نوعی کد تأییدیه محسوب می‌شود و از سال 87 بر اساس تصویب دولت تمام معاملاتی که در ایران انجام می‌شود باید در دفاتر ثبت اسناد ثبت شود و در ازای آن یک کد رهگیری به طرفین معامله داده شود.
بر اساس ماده‌ی 13 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه‌ی مسکن که در اردیبهشت ماه سال 87 به تصویب رسید، مشاوران املاک موظف شدند تا با عضویت در سامانه‌ای که برای ثبت معاملات مسکن توسط وزارت بازرگانی طراحی شده، عضو شوند و کلیه‌ی معاملات انجام شده را در آنجا ثبت نمایند. وقتی اطلاعات در این سامانه ثبت شود، سیستم کدی را تولید می‌کند که به آن کد رهگیری می‌گویند.

مزیت‌های دریافت کد رهگیری:

استعلام اعتبار آژانس املاک ( بررسی دارا بودن یا عدم دارا بودن مجوز رسمی فعالیت )
استعلام ملک خریداری شده جهت جلوگیری از کلاهبرداری
خرید خانه و نکات مهم حقوقی در هنگام عقد قرارداد | مرجع تخصصی مسکن کیان

به همزمانی معامله توجه کنید

نحوه‌ی انتقال سند و انتقال وجه بین خریدار و فروشنده یکی دیگر از مسائل حقوقی در امر خرید خانه است که باید به آن توجه شود. منظور از همزمانی معامله آن است که هر دو طرف قدم به قدم در راستای اجرایی کردن معامله پیش بروند و در هر مرحله میزان مشابهی از تعهدات خود را اجرا کنند.
به عنوان مثال فرض کنید خریدار در ابتدای معامله هزینه را به صورت تمام و کمال بپردازد؛ آن‌گاه اگر فروشنده ادعا کرد که ملکی را نفروخته و حاضر نشد سند را به نام خریدار منتقل کند چه باید کرد؟ یا اصلاً حتی ممکن است فروشنده پس از دریافت پول بدون انجام هیچگونه تعهدی فرار کند یا از کشور خارج شود.
برعکس این حالت برای فروشنده نیز صادق است؛ یعنی فرض کنید فروشنده سند خود را به صورت کامل و قانونی به نام خریدار منتقل کند، اگر خریدار ادعا کرد من ملکی را نخریده‌ام و خانه از اول به نام من بوده است و پول را نداد، آن‌گاه چه باید کرد؟
البته در صورت بروز این قبیل مشکلات اطلاعات مربوطه در سیستم دفتر ثبت اسناد موجود است که بر اساس آن می‌توان مشکل را پیگیری کرد اما به هرحال پیشگیری از بروز مشکل بسیار آسان ‌تر از حل آن است. بنابراین اگر قصد خرید خانه و یا اجاره دارید، حتماً قبل از هرگونه اقدامی مراقب چالش‌ها و مسائل مشکل آفرین باشید.
این مطلب چطور بود؟
[Total: 1 Average: 1]
این مطلب را از دست ندهید :   هزینه ساخت مسكن 1100 درصد افزایش یافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *