شهر اندیشه را بیشتر بشناسیم

شهر اندیشه را بیشتر بشناسیم

شهر اندیشه را بیشتر بشناسیم

جغرافیای شهر


شهر اندیشه در غرب استان تهران و همجوار با استان البرز می باشد. این شهر در دشتهای جنوبی کوههای البرز قرار دارد. موقعیت جغرافیایی آن ۳۵ درجه و۴۲ دقیقه شمالی و ۵۱ درجه و ۲ دقیقه غربی است. زمین آن نسبتا هموار و ارتفاع آن از سطح دریا در نقاط مختلف از ۱۲۰۰ تا ۱۲۵۰متر است. 

از لحاظ تقسیمات کشوری جزو شهرستان شهریار می باشد. سابقه فاز یک اندیشه به قبل از انقلاب بازمی گردد. این فاز از لحاظ ساختار با شهر های سنتی شباهت دارد. در حال حاضر فاز یک رسما از شهر اندیشه جدا شده و زیرمجموعه شهرداری شهریار می باشد. بنابر اکنون شهر اندیشه متشکل از ۵ فاز (فاز ۲ تا ۶) بوده و فاز یک جزو  این شهر نمی یاشد.
فازهای پنج گانه اندیشه حدودا دارای ۱۴۰۰ هکتار مساحت می باشد. نقشه اندیشه شبیه به مثلث است. اضلاع جنوبی و غربی آن هریک در حدود ۵ کیلومتر و ضلع شمالی – شرقی آن حدودا ۶ کیلومتر طول دارند. از غرب همجوار با فردیس کرج  از جنوب محدود به جاده ملارد ـ شهریار و از شرق محدود به جاده شهریار ـ کرج می شود. البته قسمت هایی از شهرهای شهریار و کرج (شهرک های صدف و کوثر) در این محدوده قرار دارند، لذا گاهی تسامحا جزو اندیشه معرفی می شوند.

شهر اندیشه را بیشتر بشناسیم
موقعیت


شهر اندیشه غیر از مرز شرقی که معادن ماسه حد فاصل آن با شهر قدس هستند از اطراف کاملا متصل به شهرهای دیگر (کرج، شهریار و ملارد) می باشد. از جنوب متصل به شهرهای شهریار و ملارد، از غرب متصل به فردیس کرج و ازشمال با دیگر شهرک های  کرج همجوار می باشد. فاصله اندیشه تا میدان آزادی تهران حدود 30 کیلومتر است. اما با امتداد یافتن مناطق مسکونی و صنعتی تهران به سمت غرب (تا وردآورد) عملا فاصله تهران و اندیشه به نصف رقم فوق تقلیل یافته است.

ویژگیهای جمعیتی

با توجه به این که این شهر نوبنیاد بوده و سابقه چندانی ندارد جمعیت آن عموما مهاجر بوده و اکثرا از تهران یا شهرهای مجاور به این شهر آمده اند. بافت جمعیتی متشکل از اقوام مختلف ایران بوده و از لحاظ درآمد بیشتر در محدوده دهکهای میانی و بالاتر می باشند. عمده ساکنین از کارکنان ادارات و کارخانجات بزرگ و یا افراد مستقل شاغل در مناطق صنعتی غرب استان تهران می باشند. طبق آخرین آمارهای رسمی جمعیت این شهر بیشتر از ۱۲۰ هزار نفر می باشد.

شهر اندیشه را بیشتر بشناسیم

آب و هوا


اگرچه از لحاظ جغرافیایی این شهر در محدوده اقلیم گرم و خشک قرار دارد لاکن مجاورت آن با کوهپایه های جنوبی البرز و قرار داشتن آن در مسیر بادهای معروف شهریار  علاوه بر آن که منجر به آن شده که در اغلب ایام سال از هوای پاک و مطبوعی برخودار باشد همچنین در بسیاری از روزهای بهار و تابستان و بخشی از پاییز، وزش بادهای مذکور که از روی کشتزارهای استانهای البرز و قزوین عبور می کنند لطافت و خنکای مطبوعی در هوای شهر ایجاد می کنند. بنابر این تا حدودی آب و هوای آن ییلاقی می باشد. البته در موارد محدودی که سکون هوا پیش می آید نفوذ گرد و غبار معادن ماسه (واقع در شرق اندیشه) و حتی بعضا بوی آزاردهنده کارخانه آسفالت سازی وضعیت ناهنجاری پدید می آورد.

زیر ساختها


علی رغم جدید بودن شهر از لحاظ اغلب زیر ساختها وضعیت نسبتا مناسبی وجود دارد.
1- تمامی معابر فعال شهر جدول کشی و آسفالت می باشد.
2- در تمام نقاط آب، برق، گاز و تلفن وجود دارد. (قبلا مشکل فشار آب وجود داشت لیکن اکنون این مشکل کاهش یافته است)
3- آنتن دهی همراه اول و ایرانسل مناسب است.
4- اینترنت به صورت دایال آپ،ADSL ، بیسیم و وایمکس در دسترس می باشد اما هزینه اینترنت پرسرعت نسبت به کرج و تهران گران است.
۵- مهمترین کمبود  زیر ساختی شهر راههای ارتباطی با تهران می باشد. ارتباط مستقیم با مترو وجود ندارد. علی رغم چهار بانده شدن جاده ارتباطی با تهران (محور چیتگر- شهریار)، هنوز در شروع و پایان ساعات کاری ترافیک سنگین مشاهده می شود. البته پروژه شش  بانده کردن  این محور و ایجاد تقاطع غیر همسطح در مهمترین گلوگاه آن در حال اجرا است و همچنین برنامه اتصال بزرگراه شش بانده شهریار- کرج به اتوبان تهران – کرج در محل گرمدره نیز در حال پیشرفت می باشد.

امکانات روبنایی


1- مدارس عمدتا دولتی و تقریبا به تعداد مورد نیاز
2- پارکها و فضای سبز و وسایل ورزشی در همه نقاط شهر و زمینهای ورزش فنس دار و زمینهای بازی کودکان در عمده نقاط وجود دارد.
3- تعداد زیادی ورزشگاه با فضای سرپوشیده و رو باز و باشگاه ورزشی و دو استخر سرپوشیده عمدتا در فاز سه
4- مراکز پستی و مخابراتی و خدمات دولت الکترونیک
5- تعداد محدودی شعب بانکهای دولتی (ملی، صادرات، مسکن، رفاه، تجارت) که از نظر خدمات بانکی خصوصا در فازهای 4 و 5 کمبود وجود دارد.
6- چهاردرمانگاه شبانه روزی، چند مرکز بهداشت و چند آزمایشگاه پزشکی، پنج داروخانه که یکی شبانه روزی است. اما فقط تعداد محدودی مطب های خصوصی بالاخص پزشکان متخصص وجود دارد و در این مورد کمبود محسوسی مشاهده می شود. به علاوه نبود بیمارستان و خدمات پیشرفته پزشکی محسوس است.
7- میادین میوه و مواد خوراکی و بهداشتی در اکثر مناطق
8- تعداد پرشماری از مراکز تجاری محلی، منطقه ای و مرکزی که اکثرا با امکانات کامل آماده بهره برداری شده اند لاکن هنوز بخشی از آنها بلا استفاده هستند.
10- چند کتابخانه و فرهنگ سرا
11- یک پاسگاه انتظامی
12- دو ایستگاه آتش نشانی
13- یک سینمای دو سالنه و یک سینمای چهاربعدی
14- عمده مناطق دارای مسجد هستند
15- یک مجتمع خدمات صنعتی و گارگاهی (در این مورد کمبودها و نقایص محسوسی وجود دارد)
16- علاوه بر یک پمپ بنزین و سه جایگاه گاز داخلی تعداد کافی پمپ بنزین در اطراف شهر وجود دارد و از این بابت نسبتا وضعیت مناسبی برقرار است.

شهر اندیشه را بیشتر بشناسیم

شهرسازی


از آنجا که این شهر بر اساس طراحی و برنامه ریزی کارشناسان شهر سازی تاسیس گردیده است لذا در ساختار آن عمده ملاحظات یک شهر مدرن طبق استانداردهای جدید شهر نشینی در نظر گرفته شده است. بخشی از این ملاحظات به شرح ذیل است:
۱-  عدم تداخل کاربری های گوناگون مانند مسکونی، تجاری، اداری، ورزشی، درمانی، آموزشی، کارگاهی و … در یکدیگر (متاسفانه اخیرا در موارد محدود و ظاهرا با انگیزه کسب درآمد شهر داری شروع به تخلف از این اصل نموده است)
۲ – امتناع از ایجاد معابر خودرویی متقاطع (به شکل موزاییکی) در مناطق مسکونی جهت کاهش انگیزه تردد برای خودروهای گذری و افزایش امنیت و آرامش مناطق مسکونی. شبکه کوچه ها و خیابانهای فرعی در مناطق مسکونی اغلب به نحوی طراحی شده که از عبور خودروهای نا مرتبط با ساکنین و از سرعت گرفتن خودروها پیشگیری شود (مثلا با ایجاد قوس، بن بست و پیچیدگی در شبکه معابر فرعی).
3 – خیابانهای اصلی دارای عرض 24 تا 60 متر می باشند و همه خیابانهای اصلی و فرعی دارای پیاده روی مناسب (به عرض 3 تا 15 متر) هستند. در طول پیاده روهای عریض فضای سبز وسیع و بعضا نیمکت منظور شده است.
4 – تعداد زیادی پارکینگ عمومی رایگان در مجاورت اماکن پر مراجعه وجود دارد. (البته در این مورد اخیرا کمبودها و موارد عدول و غفلت از استانداردها مشاهده می شود)
5 – اغلب کوچه ها کمتر از 100 متر طول دارند و کوچه های دارای بیش از 50 واحد مسکونی (خانوار) نادر می باشد.
6 – امتناع از ایجاد اماکن مسکونی نامتقارق و گوناگون در کنار یکدیگر. امتناع از تداخل مناطق ویلایی و آپارتمانی. امتناع از مجاورت ساختمانهای با طبقات یا اندازههای متفاوت در کنار یکدیگر (متاسفانه اخیرا شاهد شروع به نقض محدود این مورد توسط شهر داری هستیم – احتمالا با انگیزه کسب درآمد)
7-  ایجاد تنوع مناسب در اماکن مسکونی برای سلیقه ها و درآمدهای مختلف (از ویلاهای یکصد متری تا چند صدمتری و از آپارتمانهای یک خوابه تا سه خوابه)
8 – جهت افزایش امنیت و انضباظ، اکثر آپارتمانهای مسکونی در مجتمع های مسکونی (دارای محوطه محصور) قرار دارند. اکثریت این مجتمع ها نیز دارای نگهبانی و هیات مدیره هستند.
9 – ایجاد بلوکهای منطقه ای با تراکم جمعیتی کم، متوسط و زیاد با توزیع نسبتا مناسب در سطح شهر.
10 – رعایت نسبتا مناسب استانداردهای ساختمانهای مسکونی: منازل مسکونی عموما از نور گیر و تهویه مناسب برخوردار بوده (اغلب از دو طرف و بعضا از سه طرف با فضای باز در ارتباط هستند و استفاده از پاسیو برای نورگیر ندرتا در بعضی ویلاها مشاهده می شود). برخورداری از تراس، انباری و پارکینگ (حد اقل به صورت غیر مسقف) عمومیت دارد. واحدهای دارای زیر بنای کمتر از۱۰۰ متر در اقلیت و کمتر از دو خواب کمیاب هستند.
11 – توزیع مناسب و نسبتا یکنواخت اماکن تجاری ورزشی و درمانی در سطح شهر (البته در این مورد تا تحقق کامل برنامه ها فاصله چند ساله وجود دارد)
12- خوشبختانه تاکنون تخلفات ساختمانی (اتاق،پذیرایی یا آشپزخانه بدون پنجره، کاهش مساحت مشاعات، حذف پارکینگ، تجاوز به معابر، …) جهت افزایش مساحت فضاهای مسکونی رواج نداشته است.
13- خوشبختانه هنوز لازم به یک طرفه شدن هیچ خیابانی نشده است.
14 – اما در مکان یابی مراکز تجاری اصلی متاسفانه یک اشتباه طراحی بزرگ بروز نموده است. به جای ایجاد امکان دسترسی آسان به معابر اصلی، آنها را بر خیابانهای اصلی و بدتر از آن در طرفین خیابان قرار داده اند. لذا (همانند شهرهای سنتی) روند فزاینده اختلال در تردد خیابانهای اصلی و افزایش خطرات عبوراز آنها کاملا مشهود است. (ظاهرا طراحان شهر تعریف خیابان اصلی و اصل تفکیک کاربری ها را در این مورد نادیده گرفته اند. خیابانهای اصلی بایستی سریعترین و آسان ترین راه برای عبور خودروها باشند. اما این خبط آنها را به نمایشگاه، پارکینگ و پیاده رو تبدیل می کند – البته نمایشگاه، پارکینگ و پیاده روی پر خطر و پر دردسر)

این مطلب چطور بود؟
[Total: 0 Average: 0]
این مطلب را از دست ندهید :   فاجعه در بازار مسکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *