نرخ جدید کمیسیون مشاوران املاک برای فروش و اجاره در سال ۱۴۰۰

اگر شما هم در روزهای آینده قصد خرید یا فروش آپارتمان یا خانه ویلایی خود را دارید شاید این پرسش برای شما ایجاد شود که کمیسیون قانونی مشاوران املاک در سال ۱۴۰۰ چقدر است. روزنامه هفت صبح از قول مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره نوشته است:

۱. مشاوران املاک به عنوان واسطه معاملات ملکی به ازای خدماتی که به فروشنده و خریدار ملک ارائه می‌دهند، مبلغی را دریافت می کنند که به عنوان کمیسیون شناخته می شود. کمیسیون معاملات املاک به تناسب مبلغ معامله محاسبه و از خریدار و فروشنده دریافت می‌شود. سال گذشته و بر اساس تصمیم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، حق کمیسیون مشاوران املاک در معامله های خرید و فروش برابر با نیم درصد تعیین شد.

این نرخ بین دو طرف معامله به صورت مساوی تقسیم می شود و بنابراین خریدار ۲۵صدم درصد از ارزش معامله و فروشنده نیز ۲۵صدم درصد از ارزش معامله را به عنوان حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت می کنند.

حق الزحمه قراردادهای رهن و اجاره از هر طرف به میزان نیم درصد مبلغ رهن و نیز حق کمیسیون اجاره به میزان یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف معامله تعیین شده است.

حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف، برابر با یک‌ دهم حق کمیسیون اجاره است. حق الزحمه قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد و در مجموع چهار دهم درصد محاسبه می شود. خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه نیز رایگان هستند.

شایان ذکر است تا پیش از این دستورالعمل، حق کمیسیون مشاوران املاک برای قراردادهای خرید و فروش برابر با نیم درصد ارزش معامله از هر طرف بود.

رابطه مشکل‌ساز بین گرانی مسکن و افزایش درآمد مشاوران املاک

۲. در رابطه با حق کمیسیون مشاوران املاک اما و اگر های فراوانی وجود دارد. یک گروه اعتقاد دارند با توجه به افزایش قیمت مسکن، حتی نرخ ۲۵ صدم درصدی از طرفین نیز به معنای درآمدی قابل توجه برای مشاوران است و این مشاوران هستند که از افزایش قیمت مسکن در بازار منتفع می شوند.

به عنوان نمونه، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در اسفندماه ۹۹ بیش از ۳۰ میلیون تومان بوده و بیشترین سهم از معاملات انجام شده مربوط به واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ تا ۶۰ مترمربع بوده است. بنابراین یک آپارتمان ۶۰ متری در فروردین به طور متوسط با قیمتی حدود یک میلیارد و ۸۰۰هزار تومان معامله شده است. کمیسیون نیم درصدی یعنی در مجموع درآمد مشاور املاک از حق کمیسیون چنین معامله ای، چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده و خریدار و فروشنده هر کدام دو میلیون و ۲۵۰هزار تومان بابت حق کمیسیون پرداخت کرده اند.

۳. برخی اعتقاد دارند تعیین حق کمیسیون براساس ارزش معامله به مشاوران املاک انگیزه می دهد قیمت‌ها را افزایش دهند.

بنابراین باید به خاطر افزایش قیمت ها لازم است حق کمیسیون کاهش پیدا کند. مصطفی قلی خسروی می گود: طبق این منطق اگر احتمالاً در سال‌های آینده قیمت مسکن باز هم بالا رفت باید نرخ کمیسیون مجانی شود پس این استدلال به اعتقاد ما اشتباه است.

این مطلب را از دست ندهید :   مشاور املاک مسکن کیان چطور در یک بازار راکد، ملک شما را بهتر میفروشد؟
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *