مبایعه نامه چیست و تنظیم آن چگونه است؟

مبایعه نامه یک سند عادی است که توسط آن خریدار و فروشنده در رابطه با مال یا املاک مورد معامله با هم دیگر توافق می‫کنند. با این توضیح که درباره موعد زمانی و مکان تحویل مال یا ملک و همچنین شیوه پرداخت تعهداتی و وظایفی را متقبل می شوند.

تعریف مبایعه نامه

مبایعه نامه قراردادی است که طی آن بیع انجام شده است. بیع به قراردادی اطلاق می شود که طبق آن مالی به دیگری فروخته می شود و در نتیجه عرفاً قرارداد مکتوبی که بین طرفین فروشنده و خریدار یا بایع و مشتری تنظیم می گردد و بر اساس آن مالی در مقابل دریافت عوض یا بهاء یا قیمت فروخته می شود، مبایعه نامه به شمار می رود. این اصطلاح به صورت (بیع نامه) نیز به کار می رود.
مبایعه نامه چیست و تنظیم آن چگونه است؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

تنظیم سند مبایعه نامه بین خریدار و فروشنده

زمانی که خریدار و فروشنده برطبق حسن نیت و صداقت در دفتر اسناد رسمی حضور به هم می رسانند و به تنظیم سند انتقال اقدام می ‫کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد ولی بیشتر افراد در خصوص مرحله‌ قبل از آن یعنی چگونگی نحوه تنظیم مبایعه نامه نگرانی دارند. چرا که پیش از تنظیم سند رسمی معمولا افراد بیع‌ نامه را تنظیم می‌کنند و همیشه این نگرانی را دارند که چگونه بیع ‌نامه را تنظیم کنند که کمترین خطر را متوجه خود کنند و به همین علت در زیر به چگونگی تنظیم مبایعه نامه از جانب خریدار و فروشنده هر دو می‌پردازیم
  • فروشنده

نگرانی عمده‌ی فروشنده معمولا این خواهد بود که آیا کل ثمن خویش را دریافت می‌کند یا خیر؟ به همین علت فروشنده باید تلاش کند پیش از تاریخ دفترخانه دست کم سه چهارم ثمن را از خریدار دریافت کند که این مبلغ می‌تواند در طی چند فقره چک پرداخت شود و همچنین باید دقت داشته باشد آن چه که از ثمن باقی مانده در دفترخانه و زمان تنظیم سند رسمی از خریدار دریافت کند چرا که بعد از تنظیم سند رسمی ممکن است خریدار بدقولی کرده و باقی ثمن را پرداخت ننماید.
علاوه بر این هنگامی که پرداخت ثمن به فروشنده در طی چند فقره چک باشد، می‌توان در مبایعه نامه ذکر کرد که چنانچه هر کدام از چک‌ها برگشت خورد، فروشنده حق فسخ معامله را داشته باشد. همچنین بایستی مشخصات چک یا سفته که بابت ثمن داده می‌شود در مبایعه نامه درج شود.

مبایعه نامه چیست و تنظیم آن چگونه است؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

  • خریدار

در این قرارداد خریدار باید از فروشنده از بابت ملک ضمانت هایی دریافت کند تا اطمینان حاصل کند که فروشنده جهت تنظیم سند رسمی در زمان مقرر به دفترخانه مراجعه می‫کند و به همین علت برای ضمانت اجرای حضور فروشنده در دفترخانه در زمان مشخص شده، معمولا وجه التزام در مبایعه نامه مقرر می‌شود که چنانچه در تاریخ مشخص شده  فروشنده در دفترخانه حضور پیدا نکرد، فلان مقدار وجه التزام باید پرداخت کند.
مسئله ای که در این جا حائز اهمیت است این است که فرد خریدار یا فروشنده زمانی که برای حضور در دفترخانه جهت تنظیم سند برای یکدیگر ضمانت اجرا مشخص می‌کنند جهت اینکه بتوانند از این ضمانت‌ اجرا استفاده کنند باید خودشان به تعهد خویشتن در تاریخ مشخص شده عمل نمایند و به همین علت چنانچه خریدار برای فروشنده وجه التزام به قدر یک دهم مبلغ ثمن جهت حضور در دفترخانه در تاریخ مشخص، جهت تنظیم سند رسمی تعیین کرده باید خود نیز در آن تاریخ با میزان مبلغی که توافق شده در آن روز به فروشنده منتقل کند در دفترخانه حضور پیدا کند و این حضور و انجام تعهد خودش را ثبت کند.
علاوه بر این خریدار برای این که مطمئن شود که فروشنده ملک شخص دیگی را به او انتقال نداده باشد باید در بیع نامه شرطی را بگذارد که در صورت مستحق الغیر بودن ملک مورد نظر ( به این معنی که مالک آن شخص دیگری بوده است ) حق فسخ را خواهد داشت ( به این معنی که اجازه به هم زدن قرارداد را خواهد داشت).
این مطلب چطور بود؟
[Total: 3 Average: 2.3]
این مطلب را از دست ندهید :   طبل تو خالی ساخت یک میلیون مسکن در سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *