تفاوت پارکت و لمینت چیست ؟

تفاوت پارکت و لمینت چیست ؟

تفاوت پارکت و لمینت چیست و هزینه حدودی هرکدام چقدر است؟

در سال‌های اخیر استفاده از دو کفپوش پارکت و لمینت گسترش زیادی یافته است و بسیاری از افراد برای پوشاندن کف منزل یا محل کار خود از کفپوش پارکت و لمینت استفاده می‌کنند اما تفاوت پارکت و لمینت چیست و هزینه‌ حدودی هر کدام چقدر است؟ کدام یکی برای پوشاندن منزل بهتر هستند و مزایا و معایب هر یک چیست؟

برای این‌که بتوانیم بین کفپوش پارکت و لمینت بهتر انتخاب کنیم، لازم است که ابتدا هر کدام را جداگانه بررسی کنیم و در نهایت تصمیم بگیریم.

کفپوش پارکت:

ماده اصلی تشکیل دهنده کفپوش پارکت، چوب طبیعی درخت است. برای ساخت پارکت از چوب درختان مختلف از جمله: چوب درخت کارج، بلوط، افرا، زبان گنجشک، بامبو و … استفاده می کنند. برای تولید آن‌ها فرآیند خاصی را انجام نمی‌دهند و تنها چوب درختان را بریده و به الوار تبدیل می‌کنند و سپس در ابعاد کوچک برش می‌دهند. برای نصب پارکت روی کف از چسب استفاده می‌کنند و سپس روی آن را ساب و لاک می‌زنند. تفاوت پارکت‌ها به چوبی است که از آن ساخته شده‌اند.

کفپوش پارکت، کفپوش گران‌قیمت و در کل لوکسی محسوب می‌شود و می‌تواند به خانه شما گرما و حس طبیعت را ببخشد. به دلیل قیمت بالا و هم‌چنین بعضی از معایبی که این نوع کفپوش دارد، استفاده زیادی ندارد.

کفپوش لمینت:

در بازار به این نوع کفپوش، پارکت لمینت هم می‌گویند. کفپوش لیمنت از چند لایه چوب به‌هم فشرده شده ساخته می‌شود و برخلاف پارکت تنها از چوب طبیعی تهیه نمی‌شود. روی لمینت را طرح و اشکال چوب می‌دهند تا حس و حال چوب طبیعی را انتقال دهد. این کفپوش نسبت به پارکت چوبی مزیت‌هایی دارد که آن را تبدیل به محبو‌ب‌ترین کفپوش‌ها ساخته است. از مزایای آن می‌توان به قیمت پایین‌تر، مقاومت در برابر آب، و نصب آسان را نام برد.

تفاوت کفپوش لمینت و پارکت

نصب:

از مهم‌ترین تفاوت‌های موجود بین کفپوش لمینت و پارکت می‌توان به نحوه نصب این دو اشاره کرد. نصب پارکت دردسر زیادی دارد و برای نصبش از چسب مخصوصی استفاده می‌کنند. وقتی چسب خشک شد، روی پارکت را ساب می‌زنند و سپس یک لایه لاک رویش می‌کشند. بعد از ۲۴ ساعت می‌توان وسایل را روی آن چید.

در نصب کفپوش لمینت از چسب استفاده نمی‌کنند و زحمت پارکت را ندارد. کفپوش‌های لمینت دارای شیارهایی در دورشان به نام کلیک هستند که به شکل نر و ماده درون هم می‌روند و قفل می‌شوند. از آن‌جا که در نصب لمینت‌ها از چسب استفاده نمی شود، هر زمان که خواستید می توانید آن‌ها را به راحتی جمع و در جای دیگری نصب کنید. به دلیل این‌که قبل از نصب کفپوش لمینت، فوم در زیر آن نصب می کنند که پس از نصب و اجرای کامل آن تا حد زیادی جلوی صدا و انتقال آن را به طبقه پایین می‌گیرد.

هم‌چنین زمان و سرعت نصب کفپوش لمینت نسبت به پارکت چوبی خیلی بالا است. مثلا اجرای لمینت در یک واحد ۱۰۰ متری  یک روز و نیم طول می‌کشد.

مقاومت کفپوش‌ها در برابر آب

از آن‌جا که ماده تشکیل دهنده پارکت چوبی، چوب طبیعی است، در صورت خیس شدن متورم می‌شوند و به همین دلیل استفاده از این نوع کف پوش در مکان‌های مرطوب مثل آشپزخانه به‌هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در عوض، لمینت‌ها مقاوت بسیار بالایی در برابر آب دارند.

مقاومت کفپوش‌ها در برابر وسایل نوک‌تیز

کفپوش لمینت مقاومت خوبی نسبت به وسایل نوک‌تیز خانه دارد و دیرتر آسیب می‌بیند اما، پارکت در برابر اجسام نوک‌تیز حساس است و زود خش می‌افتد.

طول عمر کفپوش‌ لمینت و پارکت

عمر مفید لمینت نهایت ۱۰ سال است اما، پارکت نسبتا عمر بالایی دارد و اگر از آن خوب نگهداری کنید، ۴۰ تا ۸۰ سال عمر می‌کند و به دلیل طبیعی بودنش، برخلاف لمینت طرح و نقش خود را به‌راحتی از دست نمی‌دهد.

درست است که کفپوش لمینت معایبی از قبیل خطر آتش‌سوزی و ایجاد سر و صدا موقع راه رفتن و عدم مقاومت در برابر رطوبت را ندارد اما، بدون عیب هم نیست. این کفپوش به واکس زدن نیاز دارد و در صورتی‌که کثیفی  یا رطوبت به زیرش نفوذ کند، تمیز کردنش بسیار مشکل است. در تابستان و با گرمی هوا این نوع کفپوش منبسط می‌شود و با گذشت زمان آسیب خواهد دید.

نکاتی در انتخاب نوع کفپوش

  • بودجه خود را مشخص کنید: قبل از شروع باید ببینید چقدر بودجه دارید و چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید؟ به خاطر داشته باشید که نیازی به صرف کل بودجه‌تان ندارید اما این را هم بدانید که ممکن است هزینه کار از بودجه شما بالاتر باشد و مجبور شوید که بخشی از کار را اکنون انجام دهید و بقیه کار را به بعد موکول کنید یا انتخاب‌تان در نوع چوب محدود شود. توصیه می‌کنیم که گزینه اول را انتخاب کنید و کار را در چند مرحله انجام دهید نه این‌که سلیقه‌تان را قربانی و انتخاب‌تان را محدود کنید. اگر کفپوش پارکت به بودجه شما نمی خورد و خیلی گران است بهتر است به کفپوش لمینت فکر کنید  یا بعضی از قسمت‌های خانه را کفپوش لمینت و بخش‌های دیگر را پارکت کار کنید.
  • همیشه هزینه‌های اضافی را در نظر بگیرید: وقتی در اینترنت  یا در مغازه هزینه کفپوش را می بینید، در ابتدا به‌نظرتان ارزان می‌آید. دلیلش این است که شما فقط قیمت محصول را در نظر گرفته‌اید و هزینه‌های اضافی که شامل نصب، دستمزد کارگر، حمل و نقل، برداشتن کفپوش قبلی، قالب‌گیری و … است را مدنظر قرار نداده‌اید.

هزینه کفپوش

عواملی که بر هزینه کف پوش تاثیر دارند در درجه اول به نوع کف پوش بستگی دارد. شما باید قبل خرید و نصب کفپوش با یک متخصص نصب مشورت کنید. جمع کردن کفپوش قبلی و آماده سازی کف و سطح کار هزینه دارد. خانه‌هایی که شوفاژ یا سیستم گرمایش از کف دارند، آماده کردن کف و زیرسازی آن متفاوت خواهد بود. به این علت که زیرسازی باید طوری صورت بگیرد که به‌درستی عایق شود تا بعدها پارکت باد نکند یا در اثر نفوذ رطوبت بهم نریزد.

گوشه‌های خانه و پای دیوارها نیز نیاز به قرنیزکاری دارند. هم‌چنین ابعاد کفپوش و کیفیت آن‌ها بر هزینه نصب و کل کار تاثیر دارند.  پارکت به‌دلیل قیمت بالا و معایبی که دارد از محبوبیت پایین برخوردار است و نسبت به کفپوش لمینت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این مطلب را از دست ندهید :   رشد ۴۸.۹ درصدی هزینه خانوارها نسبت به سال ۹۹

قیمت حدودی کفپوش پارکت بسته به مارک و شرکت‌های تولید کننده آن از متری ۳۰.۰۰۰ تا ۱۲۰.۰۰۰ تومان است. هزینه کفپوش لمینت نیز همانند پارکت به کیفیت و مارک آن بستگی دارد. مثلا قیمت کفپوش لمینت مارک آرتا که در کشور خودمان تحت لیسانس بلژیک ساخته می‌شود، متری ۳۵.۰۰۰ تومان است و هزینه هر متر مربع کفپوش باراباس ساخت آلمان ۷۵.۰۰۰ است.

این مطلب چطور بود؟
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *