رهن ملک چگونه است و چه شرایطی دارد؟

رهن ملک چگونه است و چه شرایطی دارد؟

رهن ملک چگونه است؟

رهن در لغت به معنای ثبات و دوام و حبس آمده‏است؛ و در اصطلاح، تعاریف از این کلمه متفاوت است. عده‏ای می‏گویند رهن یعنی گرو گذاشتن مال به جهت وثیقه نزد طلبکار تا چنانچه او نتواند در موعد مقرر حق خود را از بدهکار پس بگیرد، آن مال گرو گذاشته شده را به عنوان حق خود بردارد. رهن ملک هم به همین شکل است.

رهن ملک چیست؟

رهن کامل خانه به نوعی اجاره گفته می‌شود که در آن مستاجر هنگام عقد قرارداد مبلغ زیادی را به عنوان رهن در اختیار موجر می‌گذارد و در عوض دیگر ماه به ماه اجاره‌ای پرداخت نمی‌کند و این مبلغ تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می‌ماند و پس از اتمام قرارداد تمام و کمال به مستاجر برگردانده می‌شود.

مزیت‌ها و معایب رهن کامل

در نگاه اول این نوع اجاره به نفع مستاجر است چون دیگر نیازی به پرداخت ماهانه‌ی مبلغی به عنوان اجاره ندارد و از طرفی در انتهای قرارداد پولش به او برگردانده می‌شود و در واقع رهن کامل شبیه این است که پولتان را در بانک سرمایه‌گذاری کنید و سودِ پولتان را به موجر بدهید با این تفاوت که تا پایان قرارداد حق ندارید دست به اصل پولتان بزنید.
در قراردادهای رهن کامل احتمال تمدید قرارداد بیش از قراردادهای اجاره‌ معمول است. از طرفی در بعضی اوقات ممکن است از شرایط خانه، همسایه‌ها و… راضی نباشید و بخواهید سر سال یا حتی زودتر از خانه بلند شوید پس پیش از عقد قرارداد رهن کامل از هر نظر خانه‌ موردنظرتان را بررسی کنید چون معمولا فسخ آن دردسرهای بیشتری نسبت به قراردادهای اجاره دارد.
رهن ملک چگونه است و چه شرایطی دارد؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان
مشکل اصلی رهن کامل خانه اینجاست که اولا در بسیاری از اوقات مالکان تمایلی ندارند خانه را رهن کامل بدهند و اکثر خانه‌های اجاره‌ای بازار به صورت اجاره یا اجاره و رهن در دسترس است. ثانیا مبلغ درخواستی مالکان برای رهن کامل گاهی اوقات بسیار بالا و غیر منطقی است که موجب می‌شود مستاجران قید رهن کامل را بزنند.
فسخ قراردادهای رهن کامل به خاطر آنکه پول شما در دست صاحب‌خانه است معمولا دردسر بیشتری نسبت به اجاره‌ معمولی دارد. پس پیش از عقد قرارداد تمام جنبه‌های ملک را بررسی کنید.

عرف قیمت رهن ملک کامل چقدر است؟

هرچند که در تعیین قیمت رهن کامل حرف اول و آخر را مالک می‌زند که آن هم به وضع بازار ملک، شرایط اقتصادی کشور، نرخ سود بانکی و… بستگی دارد اما به صورت کلی عرفی برای تعیین رهن کامل خانه وجود دارد که به شرح زیر است:
بر اساس عرف فعلی موجود در بازار مسکن، رهن کامل خانه با توجه به مدت زمانی که از ساختنش می‌گذرد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه است. اگر خانه‌ نوساز باشد یک چهارم و هرچه که عمر خانه بیشتر باشد، این ضریب به یک ششم نزدیک می‌شود.

حکم رهن در اسلام چیست؟

رهن ملک چگونه است و چه شرایطی دارد؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

رهن (گرو گذاردن) یکی از عقود اسلامی است که اگر احکام و شرایط آن رعایت شود انجام و استفاده از آن جایز است و رهن عبارت است از این که بدهکار با طلبکار قرار داد می بندد که مقداری از مال خود را نزد او بگذارد ( رهن در دست گرو گیرنده امانت است ‏) که اگر طلب او را به موقع ندهد بتواند طلبش را از آن مال بردارد.
رهن دارای احکامی است، از جمله این که استفاده و منافع چیزی را که گرو می گذارند از آن کسی است که آن را گرو گذاشته ( مالک ) و طرف مقابل نمی تواند بدون اجازه و رضایت صاحب مال از آن استفاده کند.
همچنین طلبکار و بدهکار نمی‏توانند مالی را که گرو گذاشته شده، بدون اجازه یکدیگر ببخشند یا بفروشند، ولی اگر یکی از آنان آن را ببخشد یا بفروشد، بعد دیگری بگوید راضی هستم اشکال ندارد.
این مطلب را از دست ندهید :   نهضت ملی مسکن چرخ اشتغال را به حرکت درآورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *