محاسبه سن ساختمان

محاسبه سن ساختمان

محاسبه سن ساختمان

یکی از موضوعات مهمی که در ارزش‌گذاری ملک برای معامله یا دریافت وام اهمیت دارد، میزان عمر ساختمان است.

اهمیت محاسبه سن ساختمان هنگام خرید و فروش

قیمت‌گذاری ارتباط مستقیمی بر سن ساختمان دارد، از این رو محاسبه سن ساختمان برای افرادی که قصد دارند ملکی را خریداری کنند یا به فروش برسانند، مهم و ضروری است. درواقع محاسبه سن ساختمان و آپارتمان زمانی که قصد خرید یا فروش آن‌ها را داریم، نقش قابل توجهی در تعین قیمت ملک مورد نظر ایفا می‌کند.

جالب است بدانید که ساختمان‌هایی که سن آن‌ها بیشتر از دیگر ساختمان‌ها باشد، به ازای هر یک متر مربع حداقل یک میلیون تومان گران‌تر است. البته نباید از این نکته غافل شد که همیشه و در تمامی نقاط یک شهر، این چنین نیست و با توجه به محله‌ها، ممکن است این تفاوت قیمت نه تنها به این صورت وجود نداشته باشد، بلکه کاملا برعکس شود.

به عنوان مثال در برخی از محله‌های شهر به‌ویژه بعضی از محله‌های سنتی، به دلایل مختلفی از جمله بافت منطقه و حتی ارزش‌های اجتماعی محله برای ساکنین آن، قیمت ساختمان‌های قدیمی بیشتر از ساختمان‌های نوساز است.

اهمیت محاسبه سن ساختمان برای اخذ وام

از دیگر مواردی که محاسبه سن ساختمان برای افراد مهم و ضروری می‌شود، زمانی است که صاحب ملک قصد دارد از تسهیلات بانکی استفاده کند.

بانک‌هایی که تسهیلات خرید مسکن را به مشتریان ارائه می‌دهد، شرایط و قوانینی را برای متقاضیان درنظر گرفته‌ است که یکی از آن‌ها، مشخص بودن سن ساختمان است.

به عنوان مثال بانک مسکن با توجه به سن آپارتمان یا ساختمان، تسهیلات متفاوتی را ارائه می‌دهد. این بانک سه نوع تسهیلات را برای ساختمان‌های با سن ۱۵ سال، ۲۰ سال و ۲۰ تا ۲۵ سال ارائه می‌دهد.

پس اگر قصد دارید خانه‌ای را خریداری کنید و برای انجام این مهم روی دریافت تسهیلات خرید مسکن نیز حساب ویژه‌ای باز کرده‌اید، دانستن سن ساختمان مورد نظر مهم و ضروری خواهد بود.

روش‌ های محاسبه سن ساختمان

با توجه به نکاتی که پیش‌تر بیان شد، علت مهم بودن محاسبه سن ساختمان مشخص شد. اما اکنون سوال این است که اساس محاسبه سن ساختمان چیست؟ یا به بیانی ساده‌تر کارشناسان عمر یک ساختمان را مطابق با چه راه‌ها و روش‌هایی اندازه می‌گیرند؟

لازم به ذکر است که کارشناسان بر اساس سن واقعی ساختمان، سن بهره‌برداری و سن سندی، سن ساختمان را برآورد و اعلام می‌کنند. همچنین مشاهده قبض برق ساختمان، روشی جالب و مطمئن برای محاسبه سن ساختمان است که از سوی کارشناسان تایید شده است.

سن واقعی ساختمان

مسئله مهم در مورد سن واقعی ساختمان، اتفاق نظر اکثر کارشناسان در صنعت ساختمان‌سازی و فعالان حاضر در این حوزه در روش تعیین سن واقعی ساختمان است.

جالب است بدانید که آن‌ها عقیده دارند برای تشخیص سن واقعی ساختمان کافی است از زمان پی‌ریزی اولیه آن و تشکیل فونداسیون مطلع شد. با محاسبه این دو زمان به راحتی می‌توان سن واقعی ساختمان را مشخص کرد که با استفاده از تاریخ صدور جواز یا تاریخ اخذ پروانه ساختمانی زمان پی‌ریزی اولیه و تشکیل فونداسیون مشخص خواهد شد.

بد نیست بدانید که مشخص شدن سن واقعی ساختمان که درواقع تاریخ اخذ مجوز ساختمان نیز خواهد بود، برای بانک‌ها و موسسات بانکی بسیار مهم است؛ چرا که سن واقعی ساختمان مبنای اعطای تسهیلات مسکن از دیدگاه کارشناسان موسسات بانکی است.

سن بهره برداری ساختمان

دیگر مبنایی که هنگام تعیین سن واقعی ساختمان مورد توجه قرار می‌گیرد، مشخص شدن سن بهره‌برداری ساختمان است.

برای محاسبه سن بهره‌برداری ساختمان اطلاع از زمان صادر شدن اسناد پایان کار، سند قطعی ملک و صورت مجلس تفکیکی لازم است. با آگاهی از این زمان، می‌توان سن سند ساختمان را محاسبه کرد.

سن سندی و سن بهره‌برداری نیز معمولا هنگام قیمت‌گذاری ساختمان برای خرید و فروش ملک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای اطلاع از این مسئله، افرادی که قصد خرید ملکی را دارند، باید از فروشنده کپی پروانه ساختمانی را دریافت کنند.

مقایسه تاریخ پروانه ساختمانی با تاریخ انشعابات ساختمان، راهکاری است که مشخص می‌کند سن سندی ساختمان درست است. وجود فاصله زیاد بین تاریخ انشعابات ساختمان با پروانه ساختمانی، قابل قبول بودن سن سندی و سن بهره‌برداری ساختمان را زیر سوال خواهد برد.

این مطلب چطور بود؟
[Total: 0 Average: 0]
این مطلب را از دست ندهید :   مصوبه مسکن دولتی کم‌‌ تراکم ابلاغ شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *