هزینه های تعمیر خانه

هزینه های تعمیر خانه به عهده مالک است یا مستاجر ؟

هزینه های تعمیر خانه

اگر شما هم مالک یا مستاجر هستید حتما برای تان پیش آمده است که خانه یا آپارتمانی که آن را اجاره کرده اید یا اجاره داده اید نیاز به تعمیر داشته باشد و ندانید که این تعمیر به عهده شماست یا به عهده طرف دیگر.

بنا بر ماده ۴۸۶ قانون مدنی «تعمیرات اساسی و تمام مخارجی که برای امکان بهره مندی و استفاده از عین مستأجره است به عهده موجر است، مگر این که ضمن عقد اجاره  دو طرف به طور دیگری با یکدیگر توافق کرده باشند یا عرف آن منطقه خلاف آن باشد.»

هزینه های تعمیر خانه

پس قانون در این باره می گوید که تعمیرات خانه به عهده مالک است. مگر این که مستاجر به خانه و لوازم آن خسارتی وارد کرده باشد که در این صورت هزینه تعمیرات به طور کلی به عهده مستاجر است.

البته در صورتی که مستاجر خسارتی وارد نکرده باشد، مالک می تواند به مستأجر اجازه تعمیرات را بدهد اما باید پرداخت هزینه ها را خودش به عهده بگیرد اما اگر مستاجر بدون اجازه و اطلاع مالک اقدام به تعمیر خانه کند، مالک موظف نیست هزینه ها را بپردازد. پس اگر مستاجر هستید حتما قبل از هرگونه اقدامی برای تعمیرات، مورد خرابی را به مالک اطلاع دهید و از او بخواهید خانه را تعمیر کند.

اما در صورتی که مالک این کار را انجام ندهد، یعنی نه خودش اقدام به تعمیرات کند و نه بر طبق مورد بالا به مستاجر اجازه تعمیر ندهد، مستاجر می تواند فسخ قرار داد کند.

از سوی دیگر اگر خانه دچار خرابی شده باشد که به تاخیر افتادن تعمیر آن باعث خسارت بیشتر به ساختمان شود مستاجر نمی تواند مانع از انجام تعمیرات شود.

اگر مستاجر هستید هنگام بازدید از خانه و پیش از اجاره آن، حتما تمام لوازم خانه را بررسی کنید و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید و در صورتی که مورد خرابی مشاهده کردید حتما به مالک بگویید.

اما بعضی از موارد را هنگام بازدید نمی توان بررسی کرد و از سالم بودن آن مطمئن شد. مثلا گرفتگی فاضلاب و چاه های منزل. ممکن است شما برای مدت دو ماه در منزلی که اجاره کرده اید ساکن شده باشید و بعد متوجه می شوید که چاه حمام مشکل گرفتگی دارد، مطمئنا شما در مدت دو ماه نمی توانسته اید چاه فاضلاب یکخانه مسکونی را پر کرده باشید مگر این که شئ را داخل آن انداخته باشید، در غیر این صورت وظیفه مالک است که هزینه تخلیه آن را بپردازد.

برای دیدن قیمت انواع آپارتمان در اندیشه تهران به سایت مسکن کیان مراجعه کنید.

این مطلب را از دست ندهید :   پیگیری طرح احداث مسکن برای پرسنل فراجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *