چشم‌انداز دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس در سال 1400

حسین بوذری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس سال ۱۳۹۹ را با افتتاح برج فناوری دکتر قریب، راه‌اندازی سرای فناوری‌های منطقه‌ای، استقرار تعدادی شتاب‌دهنده و استارت‌آپ در آن سرا با حضور دکتر طهرانچی آغاز کرد.

با این دستاورد سال پرشوری انتظار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس را می‌کشید و همین‌گونه نیز شد. این دانشگاه در حوزه‌های صنعتی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و … موفق شد به دستاوردهای مناسبی برسد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در سال ۲۰۲۰ میلادی موفق به کسب بالاترین ضریب تأثیر در مجلات ایران براساس رتبه‌بندی مجلات جهان و کسب رتبه مجله برتر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران شد، عنوانی که با تلاش و پشتکار نخبگان و پژوهشگران این دانشگاه به دست آمد.

با نامگذاری سال ۱۴۰۰ به «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» قطعاً تولید علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اولویت پژوهشگران و استادان خواهد بود؛ اما این موضوع فقط محدود به تولید علمی نیست؛ بلکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در راستای اشتغال و کارآفرینی مردم احساس مسئولیت می‌کند.

رویدادهای علمی، جذب و حمایت ۱۰ واحد و هسته فناور در مرکز رشد واحدهای فناور نیز در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی دانشجویان است.

در ادامه سلسله گفت‌وگوها با رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای بررسی و ارزیابی فعالیت‌های واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۹۹ و برنامه‌های پیش‌روی سال ۱۴۰۰ گفت‌وگویی را با عبدالله قاسمی پیربلوطی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس که به‌تازگی در زمره دانشمندان دو درصد برتر جهان قرار گرفته ترتیب داده شده است.

مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید:

 شاخص‌ترین فعالیت و دستاورد سال ۱۳۹۹ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس به‌ویژه در حوزه پژوهش و فناوری چیست؟

قاسمی پیربلوطی: مهم‌ترین دستاوردهای پژوهشی سال ۱۳۹۹ شامل افتتاح برج فناوری دکتر قریب و راه‌اندازی سرای فناوری‌های منطقه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس و استقرار تعدادی شتاب‌دهنده و استارت‌آپ در آن سرا با حضور دکتر طهرانچی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

بیش از ۱۰ عنوان تفاهم‌نامه با صنایع و دستگاه‌های مختلف مانند نظام‌پزشکی، دادگستری شهرستان، صنایع لبنی دادمداران، گروه خودروسازی سایپا، صنایع حدید، نان سحر، حمل‌ونقل‌ بین‌المللی آبادان هم منعقد کردیم.

انعقاد ۵ عنوان طرح برون‌دانشگاهی با صنایع در قالب نظام موضوعات پایش

پنج عنوان طرح برون‌دانشگاهی با صنایع در قالب نظام موضوعات پایش، بازنگری نظام موضوعات صنعت و تجارت و احصای بیش از ۲ هزار عنوان موضوع تحقیقاتی، کسب رتبه دوم در برنامه علمی صنعت و تجارت، موفقیت بین‌المللی برای مجله نانواستراکچر در شیمی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس که توسط انتشارات اشپرینگر چاپ می‌شود و در سال ۲۰۲۰ موفق به کسب بالاترین ضریب تأثیر در مجلات ایران بر اساس رتبه‌بندی مجلات جهان و کسب رتبه مجله برتر از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران شد از دیگر دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در سال ۱۳۹۹ بوده است.

 گویا سال گذشته اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس هم در میان دانشمندان برتر قرار گرفتند.

قاسمی پیربلوطی: بله. دو عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس از جمله اینجانب و امید مرادی میان دو درصد دانشمندان جهان از سوی اسکوپوس قرار گرفتیم.

در کنار این دستاوردها، اخذ مجوز انتشار دو عنوان مجله جدید، چاپ بیش از ۵۰ عنوان مقاله ISI توسط اعضای هیئت علمی، چاپ بیش از ۱۵ عنوان مقاله، کسب درآمد یک‌ میلیارد ریال و توسعه کشت گیاهان دارویی در پنج هکتار از اراضی واحدهای قدس، ملارد و صفادشت توسط مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، کسب برترین مقام‌ توسط انجمن‌های دانشجویان در سطح کشور مانند انجمن دانشجویان حقوق از دیگر افتخارات این دانشگاه بوده است.

رویکرد شما به استارت‌آپ‌ها چگونه است؟

قاسمی پیربلوطی: برگزاری استارت‌آپ‌ها و رویدادهای علمی، فناوری، مهارتی و کارآفرینی از اهداف ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس بوده است و در کنار برگزاری این رویدادهای علمی جذب و حمایت ۱۰ واحد فناور و هسته در مرکز رشد واحدهای فناور، مقام نخست را در جشنواره «حماسه تا حماسه» در استان تهران، راهیابی یک تیم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در کرسی‌های آزاداندیشی در سطح ملی نیز از جمله افتخارآفرینی‌های این دانشگاه در سال گذشته بوده است.

تولید روزانه ۲ هزار واحد ژل ضدعفونی با نام تجاری ژل آزاد

در دوران کرونا نیز که جامعه با کمبود مواد ضدعفونی‌کننده مواجه بود، واحد شهرقدس نخستین واحد دانشگاهی موفق در اخذ مجوز از معاونت غذا و دارو برای تولید ژل و محلول ضدعفونی برای مبارزه با ویروس کرونا شد.

سال ۹۹ را با شرایط کرونایی و مبارزه با این ویروس طی کردیم. واحد متبوع شما در این راستا چه دستاورد یا محصولاتی علیه این بیماری داشت؟ تشریح فرمایید.

قاسمی پیربلوطی: بعد از شیوع بیماری کووید-۱۹، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس با سرپرستی اینجانب و مشارکت باشگاه پژوهشگران جوان به سرپرستی زهرا خلج به‌عنوان نخستین واحد دانشگاهی در کشور موفق به اخذ مجوز از معاونت غذا و دارو برای تولید روزانه ۲ هزار واحد ژل ضدعفونی با نام تجاری ژل آزاد و ۲۳ هزار واحد محلول ضدعفونی با نام تجاری سل آزاد شد.

پایه ژل براساس گیاهان دارویی تولیدی در مرکز تحقیقات گیاهان دارویی بود و در کنار این فعالیت یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور واحدهای شهرقدس، ملارد و صفادشت با سرپرستی ابوالفضل ذکایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس موفق به تولید کمد ضدعفونی البسه شد.

فرشته نادری دانشیار گروه شیمی این دانشگاه نیز با راه‌اندازی واحد فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور واحدهای شهرقدس، ملارد و صفادشت موفق به تولید ژل ضدعفونی بدون استفاده از الکل شده و اکنون پیگیری‌های لازم برای اخذ مجوزهای لازم برای تجاری‌سازی در حال انجام است.

 با ورود به سال ۱۴۰۰ و تأکید مسئولان بر انتخاب دانشگاه آزاد به‌عنوان انتخاب نخست داوطلبان در سال ۱۴۰۴ چگونه و با چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی باید به این هدف نزدیک شویم؟

قاسمی پیربلوطی: سیاست‌ها و برنامه‌های مهمی برای دستیابی به انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاه نخست داوطلبان در سال ۱۴۰۴ داریم.

کارآفرینی یکی از برنامه‌های اصلی ما در سال ۱۴۰۰ خواهد بود و در کنار آن کارآفرینی، مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان به‌ویژه اجرای موفق طرح پویش را نیز مدنظر داریم.

تکریم ارباب رجوع و جلب رضایتمندی دانشجویان فعلی از ارائه خدمات مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی، بهبود فرآیندها و کاهش بروکراسی اداری، ارتقای سطح علمی استادان و بهبود هرم هیئت‌علمی، ارتقای سطح کیفی خدمات امور پژوهشی مانند نظارت بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان، اخذ مجوز مجلات مختلف، افزایش سطح کیفیت ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی، ارتقای رتبه بین‌المللی و ملی دانشگاه در پایگاه‌های رتبه‌بندی معتبر دانشگاه‌های دنیا و جهان اسلام از جمله سیاست‌هایی بوده که دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس برای رسیدن به این هدف در پیش گرفته است.

حمایت از دانشجویان، نخبگان و فعالان در حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، کارآفرینی، فرهنگی و دانشجویی، ورزشی، کسب درآمدهای خارج از شهریه به‌عنوان جایگزین افزایش شهریه، توسعه رشته‌های علوم پزشکی و رشته‌های میان‌رشته‌ای و کاربردی، توسعه تحصیلات تکمیلی و رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان تهران نیز از دیگر سیاست‌هایی است که مورد توجه قرار دارد.

 در حوزه آموزشی چه برنامه‌ای برای ایجاد و افزایش رشته در واحد متبوع خود در سال ۱۴۰۰ دارید و آیا رشته‌های جدیدی در راه هستند؟

قاسمی پیربلوطی: برای توسعه رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس اقداماتی انجام شده که مهم‌ترین برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در حوزه آموزشی و تحصیلات تکمیلی توسعه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان تهران و جذب دانشجو در رشته‌های بهداشت، مامایی، مددکاری اجتماعی و صنایع غذایی است.

اجرای طرح پویش براساس سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی

توسعه رشته‌های میان‌رشته‌ای در حوزه علوم‌انسانی و هنر، رشته‌های فناوری و نوآوری، ایجاد دانشکده موضوعی گیاهان دارویی و غذاهای فراسودمند، ایجاد دانشکده هنر و معماری، اختصاص اتاق استادان به ازای هر دو یا سه استاد اتاق و دفتر کار مناسب با امکانات لازم، توسعه رشته‌های علوم پایه مانند فیتوشیمی و مهندسی ژنتیک و کشاورزی مانند گیاهان دارویی و بازنگری سرفصل برخی رشته‌ها متناسب با دانشکده موضوعی از فعالیت‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس برای راه‌اندازی رشته‌های جدید است.

در حوزه مدارس سما و مدارس مهارتی چه اتفاقات خوبی در سال جاری رخ می‌دهد؟

قاسمی پیربلوطی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس به‌عنوان نخستین واحد دانشگاهی در استان تهران موفق به انعقاد تفاهم‌نامه با آموزشکده سمای اندیشه با مدیریت فرشته حشمتیان معاونت سمای استان تهران شد و در این راستا کارهای مربوط به الحاق دانشکده مهارتی و کارآفرینی اندیشه به واحد شهرقدس صورت گرفت.

مقرر شد حمایت‌های لازم از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس انجام و تمامی رشته‌های مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته هم به دانشکده مهارتی منتقل و حمایت‌های لازم برای راه‌اندازی مدرسه سمای دوره ابتدایی در شهرقدس و هنرستان مهارتی و کاربنیان در شهر اندیشه انجام شود.

سال ۱۴۰۰ را با چه اولویت و برنامه اصلی آغاز خواهید کرد؟

قاسمی پیربلوطی: اجرای موفق طرح پویش براساس سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی، اهتمام ویژه برای کسب درآمدهای خارج از شهریه از طریق شرکت‌های دانش‌بینان، استارت‌آپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، طرح‌های برون‌دانشگاهی، هسته‌ها و واحدهای فناور، مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، مدرسه اشتغال، آموزش‌های کوتاه‌مدت و پودمانی، اجرای موفق بخشنامه گروه‌بندی اعضای هیئت علمی به «الف» و «ب»، توسعه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی، ایجاد دانشکده‌های موضوعی و دانشکده هنر و معماری و راه‌اندازی پایلوت خط تولید صنایع غذایی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در سال ۱۴۰۰ است.

این مطلب چطور بود؟
[Total: 1 Average: 5]
این مطلب را از دست ندهید :   آغاز ساخت ۲۱۳۳ واحد مسکونی در منطقه ۱۹
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *