گرمایش از کف یا رادیاتور؟ نکات طلایی که باید بدانید

تمام خانه‌ها و ساختمان‌ها برای فصول سرد سال به سیستم گرمایشی نیاز دارند. در گذشته از آتش و هیزم برای گرم نمودن فضا استفاده می‌شد و به‌مرور بخاری‌های نفتی و پس از آن دیگر انواع بخاری تولید شد. امروزه سیستم گرمایشی خانه‌ها بسیار متفاوت شده است و هیچ‌گونه شباهتی به گذشته ندارد.

در خانه‌های امروزی برای فرایند گرم‌سازی محیط از رادیاتور یا گرمایش از کف استفاده می‌کنند که خیلی بهتر از روش‌های قدیمی است. سؤال مهمی که در این بخش به وجود می‌آید، این است که رادیاتور چیست و چگونه کار می‌کند؟ همچنین گرمایش از کف چیست و چگونه عمل می‌کند؟ کدام یک از آنها بهتر است و سریع‌تر محیط را گرم می‌کند؟ قطعاً دانستن تمام این موارد موجب می‌شود تا شما در هنگام ساخت خانه، از سیستم بهتری برای فرایند گرم‌سازی منزلتان استفاده نمایید.

سیستم گرمایش رادیاتور

همان‌طور که بیان شد، امروزه برای گرم‌سازی فضای خانه‌ها از گرمایش از کف یا رادیاتور استفاده می‌شود. رادیاتورها جز سیستم‌های گرمایشی مرکزی به شمار می‌آیند که یکی از بهترین راه‌ها برای گرم‌سازی خانه‌ها محسوب می‌شوند. رادیاتورها از یک منبع گرمایشی همچون پکیج و موتورخانه، برای ایجاد گرمایش استفاده می‌کنند. در این سیستم گرمایشی آب گرم به رادیاتور ورود پیدا می‌کند و از خروجی آن با دمای پایین به پکیج باز می‌گردد و به‌صورت مجدد گرم می‌شود. ممکن است سیستم گرمایشی رادیاتور به علت نوسان بالای آب گرم، به جهت کاهش مصرف انرژی مناسب نباشد؛ اما از مزایای آن نمی‌توان گذر کرد. این سیستم گرمایشی دارای مزایایی است که افراد را برای استفاده از آن متقاعد می‌کند.

مزایای سیستم گرمایش رادیاتور

از جمله مزایای مهم سیستم گرمایش رادیاتور عبارت‌اند از:

  • گرم‌کردن فضای خانه در فاصله زمانی کوتاه
  • نصب، اجرا و کاربردی آسان
  • کم‌هزینه‌ بودن نصب و اجرای این سیستم
  • تغییر دما باتوجه‌به شرایط هوا و میزان دلخواه شما
  • تنوع محصول؛ شما می‌توانید از میان انواع رادیاتور یعنی پنلی، پره‌ای، فولادی، دیواری و قرنیزی یکی را انتخاب نموده و مورداستفاده خود قرار دهید.

معایب سیستم گرمایش رادیاتوری

  • عدم امکان طراحی و دیزاین بدون رادیاتورها
  • گرما با نوسان بالا
  • ایجاد سیاهی چرک بر روی دیوارها در بلندمدت
  • به دلیل وجود اتصالات و انشعابات امکان نشتی و خرابی‌ها افزایش پیدا می‌کند

سیستم گرمایش از کف

گرمایش از کف به‌نوعی از سیستم‌های گرمایشی می‌گویند که برای گرم‌سازی فضای خانه، از شیوه همرفتی استفاده می‌کند. دلیل اصلی ایجاد گرما در این روش، ورود آب گرم از موتورخانه یا پکیج به‌حساب می‌آید؛ آب گرم ورودی در زیر کاشی‌ها و کف‌سازی ساختمان جریان پیدا می‌کند.

از جمله دلایل خلق این سیستم برای گرمایش خانه آن هم از کف، این است که هوای سرد به علت تراکم بیشتر مولکول‌های هوا، از وزن سنگین‌تری برخوردار است؛ ازاین‌رو این سیستم گرمایشی در پایین و یا همان کف انجام می‌شود. در واقع سیستم گرمایش از کف با گرم نمودن کف به‌نوعی در کاهش مصرف انرژی مؤثر بوده و به عبارتی در انرژی صرفه‌جویی می‌کند. این سیستم گرمایشی همچون سیستم گرمایشی رادیاتور از مزایا و معایبی برخوردار است.

مزایای سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف مزایای منحصربه‌فرد و ویژه‌ای دارد که افراد را به استفاده از این سیستم ترغیب می‌کند؛ از جمله مزایای این سیستم عبارت‌اند از:

  • ایجاد گرمایی متعادل و یکنواخت در فضای خانه.
  • موجب آزادی عمل در طراحی داخلی فضای خانه می‌شود.
  • نداشتن سیاهی و دودگی دیوارها و در نتیجه عدم کاهش زیبایی خانه.
  • عدم برخورداری از نوسانات گرمایی.
  • کاهش مصرف گاز و منبع انرژی.
  • عدم برخورداری از خرابی و تعمیرات در مقایسه با سایر سیستم‌های گرمایشی.

معایب سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف نیز همچون سایر روش‌های گرمایشی از معایبی برخوردار است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش زمان گرم‌کردن خانه از هنگام شروع
  • به دلیل ایجاد انبساط، یعنی شروع و بالابردن سریع دما، این روش ممکن است به کف ساختمان آسیب وارد نماید.
  • کندن کف خانه و یا ساختمان برای قراردادن لوله‌های عبور آب گرم
  • استفاده بسیار زیاد از لوله‌های پنج لایه برای عبور آب گرم در کف

سیستم گرمایش از کف بهتر است یا سیستم گرمایش رادیاتور؟

قطعاً این سؤال مهم در ذهن شما نیز شکل می‌گیرد که سیستم گرمایش از کف بهتر است یا سیستم گرمایش رادیاتور؟ در واقع شما می‌خواهید با کم‌ترین هزینه، به بهترین بازدهی برای گرم‌سازی فضای خانه خود دست پیدا کنید؛ زیرا امروزه روش‌های بسیار گوناگونی برای ایجاد گرما در فضای خانه‌ها وجود دارد و هرکسی به دنبال بهترین روش می‌گردد. شما می‌توانید با یک مقایسه ساده، برتری این سیستم‌ها را متوجه شوید.

سیستم گرمایش از کف به‌گونه‌ای است که در مقایسه با رادیاتورها موجب کاهش مصرف انرژی شده و در مقابل نیز موجب کاهش هزینه‌های انرژی می‌گردد. سیستم ایجاد گرما از کف به‌صورت یکنواخت در محیط خانه گرما ایجاد می‌کند که در این بخش، در مقایسه با سیستم رادیاتور از عملکرد بسیار بهتری برخوردار است.

سیستم ایجاد گرما از کف از خطرات گوناگونی همچون ایجاد سوختگی برخوردار نیست؛ از این رو برای خانه‌هایی که فرزند خردسال و یا حیوانات خانگی دارند بسیار مناسب است. تأثیراتی که این سیستم‌های گرمایشی بر روی زیبایی خانه‌ها می‌گذارند بسیار به چشم می‌آید. رادیاتورها از حجم و ظاهر متفاوتی برخوردار هستند که فضایی را در محیط خانه به خود اختصاص می‌دهند؛ اما سیستم ایجاد گرما از کف هیچ‌گونه فضایی را در محیط خانه به خود اختصاص نمی‌دهد.

در کنار تمام مزایا و نکات مثبتی که برای سیستم ایجاد گرما از کف وجود دارد باید گفت که نوع اجرای این سیستم به‌گونه‌ای است که شما فضای بیشتری برای تغییر دکوراسیون داخلی و طراحی مجدد آن در اختیار دارید؛ با استفاده از این سیستم گرمایشی بدون دغدغه این‌که فضای شما کوچک شده، به‌آسانی تغییرات موردنظر خود را بر روی خانه ایجاد نمایید. باتوجه‌به تمام موارد ذکر شده می‌توان گفت بهترین انتخاب سیستم گرمایش از کف است؛ اما نمی‌توان سیستم گرمایش رادیاتور را نادیده گرفت.

شباهت‌های سیستم گرمایش از کف و سیستم گرمایش رادیاتور

سیستم گرمایش از کف و سیستم گرمایش رادیاتور از شباهت‌هایی نیز برخوردار هستند. هر دو سیستم گرمایشی برای ایجاد گرما از آب گرم استفاده می‌کنند؛ همچنین منبع ایجاد گرما در این دو سیستم می‌تواند موتورخانه یا پکیج باشد. یکی دیگر از شباهت‌های این دو روش این است که برای هر دو سیستم گرمایشی، از لوله‌های پنج لایه استفاده می‌کنند.

کلام آخر

استفاده از سیستم گرمایشی مناسب برای ایجاد گرما در محیط خانه برای فصل‌های سرد سال ضروری است. امروزه همچون گذشته از روش‌های قدیمی همچون بخاری برای گرم نمودن فضای خانه استفاده نمی‌شود؛ بلکه از شیوه‌های نوینی به‌منظور دستیابی به این هدف مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سیستم گرمایش از کف و سیستم گرمایش رادیاتور دو روش محبوب و پرطرف‌دار هستند که امروزه بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. هر دو سیستم گرمایشی از مزایا و معایبی برخوردار هستند که باتوجه‌به آنها می‌توانید برای استفاده از این سیستم‌ها تصمیم بگیرید.

به‌طورکلی باید گفت سیستم ایجاد گرما از کف بسیار بهتر از سیستم گرمایش رادیاتور است؛ اما این بدان معنا نیست که برتری کامل از آن سیستم ایجاد گرما از کف در برابر رادیاتور است؛ از لحاظ پزشکی استفاده از سیستم گرمایشی رادیاتور پیشنهاد می‌شود. از لحاظ اقتصادی و هزینه نیز هر دو سیستم از هزینه‌هایی برخوردار هستند؛ اما به‌طورکلی باتوجه‌به کاهش هزینه‌های انرژی باید گفت که سیستم گرمایش از کف در طول زمان مقرون‌به‌صرفه است.

 

این مقاله یک رپورتاژآگهی است و مجموعه مسکن کیان هیچ مسئولیتی در قبال صحت و درستی این محتوا ندارد و بررسی این موضوع به عهده کاربر خواهد بود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *