اجاره ملک چگونه قراردادی است و چه نکاتی دارد؟

اجاره ملک چگونه قراردادی است و چه نکاتی دارد؟

اجاره ملک چگونه قراردادی است ؟

اجاره قراردادی است كه بر طبق آن یك نفر به عنوان موجر خانه یا آپارتمان یا مغازه خود را به فرد دیگری  تحت عنوان مستاجر برای مدت معین و در ازای كرایه به اجاره واگذار می كند.

شرایط اجاره

  1. موجر باید مالك خانه یا آپارتمان و یا مغازه باشد: بنابراین كسی غیر از مالك یا وكیل او نمی تواند ملكی را واگذار کند مستاجر هم میتواند محلی را كه اجاره كرده به دیگری اجاره بدهد مگر اینكه در قرارداد اجاره این حق از او سلب شده باشد.
  2. مدت قرارداد باید معین باشد: اگر در قرار داد مدتی معین نشود اجاره باطل است و هیچ اثری ندارد. مدت اجاره معمولا یك سال تعیین می شود.
  3. موجر و مستاجر باید بالغ و عاقل باشند: بنابراین كودكان غیر بالغ و افراد دیوانه نمیتوانند ملك را به واگذار کند یا ملكی را معامله كنند. در این مورد قیم این افراد می تواند از جانب آن ها اجاره كند یا اجاره بدهد.
  4. اجاره كتبی: طبق قانون روابط موجر و مستاجر 1376 ، باید قرارداد اجاره به صورت كتبی تنظیم شود و دو نفر شاهد هم زیر آن را امضا كنند و مضافا در دو نسخه تنظیم شود تا بتوانند از امتیازات قانون روابط موجر و مستاجر بهره مند شوند. اگر طرفین قرارداد كتبی تنظیم نكنند با مشكلات فراوانی مواجه می گردند كه باعث می شود ماه ها و شاید سال ها در راهرو های دادگستری سرگردان شوند.
اجاره ملک چگونه قراردادی است و چه نکاتی دارد؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

قانون

قانون روابط موجر و مستأجر مصوب 1376 در مجلس شورای اسلامی نکات مهمی را درباره اجاره ملک در ایران تعیین کرده‌است که در آیین‌نامه اجرایی 1378 آن به تصویب هیئت وزیران رسید و در سال 79 اصلاح شد.
یکی از نکات مهم در این قرارداد مبلغی است که به عنوان «ودیعه یا تضمین یا قرض الحسنه یا سند تعهدآور و مشابه آن» در زمان عقد قرارداد از مستأجر به موجر سپرده می‌شود تا در پایان مهلت قرارداد برگردانده یا استرداد شود که در عرف به آن «رهن» گفته می‌شود. گاهی برخی از روی عدم آگاهی کافی اینگونه فکر میکنند که حتی در صورت برگردانده نشدن مبلغ رهن، مستأجر باید ملک را تخلیه کند. این تصور اشتباه عامیانه در حالی‌ست که در ماده 4 قانون روابط موجر و مستأجر به روشنی بیان شده‌است که «تخلیه و تحویل مورد اجاره به موجر موکول به استرداد سند یا وجه مذکور به مستأجر یا سپردن آن به دایره اجراست».
در مواردی که با نزدیک شدن به پایان مهلت قرارداد موجر از استرداد رهینه امتناع می‌کند و مشاور املاک مربوطه درخواست استرداد رهینه را در قرارداد ثبت نمی‌کند، مستأجر می‌تواند به استناد ماده 156 قانون آئین دادرسی مدنی، اظهارنامه‌ای را در 3 نسخه تنظیم و با صرف هزینه‌ای اندک در دبیرخانه دادگستری ابطال تمبر نماید تا به صورت رسمی درخواست تخلیه ملک را ثبت و به گوش موجر رسانده باشد تا در صورت نیاز به اعلام دادخواست یا دفاع مستأجر از خود مورد تأیید دادسرا نیز باشد.

انواع اجاره ملک چگونه قراردادی است و چه نکاتی دارد؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

  • خانه و آ پارتمان مسكونی: در این نوع قرارداد مستاجر برای سكونت خود و افراد خانواده خانه یا واحد آپارتمانی را معمولا برای یك سال اجاره می كند موجر معمولا مبلغی به عنوان پول پیش از مستاجر دریافت می كند و مبلغی هم ماهانه به عنوان اجاره بها تعیین می شود
  • مغازه و محل كسب: گاهی مستاجر برای اشتغال به كسب مغازه ای را اجاره می كند در این نوع اجاره ها موجر معمولا مبلغی به عنوان سر قفلی دریافت می كند که در مورد این موضوع به صورت جداگانه برای شما خواهیم نوشت.
این مطلب چطور بود؟
[Total: 0 Average: 0]
این مطلب را از دست ندهید :   خبر داغ برای متقاضیان نهضت ملی مسکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *