در رابطه با خرید ملک اداری، در سال های اخیر، شاهد تغییراتی در الگوی کسب و کار بوده ایم که این تغییرات ایجاد شده موجب بالا رفتن تقاضا برای خرید این نوع از ملک شده است. ممکن است شما نیز برای راه اندازی کسب و کار جدید، ارتقا کسب و کار فعلی خود و داشتن استقلال بیشتر به دنبال خرید ملک اداری باشید. از دید عموم مردم خرید خانه با خرید ملک اداری تفاوت چندانی ندارد، اما قبل از انجام هرگونه معامله در رابطه با خرید دفتر کار باید به نکاتی توجه کنید.

 

خرید ملک اداری در مقایسه با خرید خانه دارای پیچیدگی های بیشتری است. همانطور که هنگام خرید خانه به یک سری پارامترها توجه می کنید، برای خرید ملک اداری نیز باید به پارامترهای مهم در خرید ملک اداری توجه کنید.

شرایط و نیاز خود را در خرید ملک اداری در نظر بگیرید

خرید ملک اداری اقدامی پرهزینه است، پس بهتر است قبل از هرگونه اقدام برای خرید ملک اداری ابتدا نیازهای خود را بسنجید. از خودتان بپرسید آیا خرید ملک اداری در گذر زمان برای شما  سودآور است یا خیر؟ آیا می توانید مخارج آن را به عهده بگیرید؟
همانطور که گفته شد، هزینه خرید ملک اداری بسیار زیاد است، یعنی مقدار بسیار زیادی از سرمایه شروع کارتان را به خود اختصاص خواهد داد، برای همین بهتر است آرمان گرایی را کنار بگذارید. حتما نیازی نیست در ابتدا یک دفتر کار در نقاط اداری شهر تهیه کنید، زیرا اگر بدون فکر و حساب دست به اقدام خرید ملک اداری بزنید، ممکن است معکوس جواب بگیرید و به ضررتان تمام شود.

از خرید ملک اداری چه نکاتی میدانید؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

قبل از هر چیز، ابتدا باید بدانید از دفترکار خود چه انتظاراتی دارید؟ قصد انجام چه نوع فعالیتی را دارید؟ به تناسب موضوع کسب و کارتان،  آیا محیطی شلوغ مناسب است یا خلوت؟ آیا قرار گرفتن دفتر کار شما در محل خاصی باعث ایجاد تاثیر مثبت بر روی کسب کارتان می شود؟ چه متراژی برای خرید ملک اداری شما مناسب است؟ به چه نوع ملکی برای کسب و کار خود احتیاج دارید و با چه سندی می توانید فعالیت خود را شروع کنید؟
تمام این موارد و خیلی موارد دیگر تعیین کننده دفترکاری است که باید در نظر داشته باشید و باعث می شودبا کم شدن دامنه جستجوی شما برای خرید ملک اداری، سریع تر ملک اداری مورد نظر خود را بیابید.

خرید ملک اداری با سند اداری یا سند موقعیت اداری؟

با توجه به فعالیت کاریتان می توانید تصمیم بگیرید که چه نوع ملک اداری مناسب کسب و کار شما است. برای دفتر کار می توان از سه نوع ملک اداری استفاده نمود:

1.خرید ملک اداری با سند اداری:

خرید ملک با سند اداری دارای این مزیت است که شما می توانید در آن هر کسب و کاری راه اندازی کنید و اجازه نصب تابلو دارید. این مزیت های ذکر شده باعث شده است که قیمت خرید این نوع ملک از سایر ملک های اداری بالاتر باشد.
  1. خرید ملک اداری با موقعیت اداری:از خرید ملک اداری چه نکاتی میدانید؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

این املاک در واقع دارای سند مسکونی هستند، اما بخاطر موقعیت مناسبشان می توانند به عنوان دفترکار نیز استفاده شوند. اما با توجه به این موضوع، قانون فقط به مشاغل خاصی اجازه کار در این نوع املاک را می دهد و در این ملک ها شما اجازه زدن تابلو ندارید. در غیر این صورت امکان پلمپ دفتر کار از طرف شهرداری وجود دارد.

3.خرید یا اجاره ملک اداری با موقعیت مسکونی:

این املاک اداری علاوه بر سند مسکونی، موقعیت مسکونی نیز دارند اما شرایطی مشابه به موقعیت اداری دارند. تفاوت ملک اداری با موقعیت مسکونی با ملک موقعیت اداری، در دلخواه نبودن آن موقعیت برای صاحبان کسب و کار است، اما جدای این قضیه، مالک اجازه راه اندازی چند نوع دفتر کار خاص را دارد.
حتما قبل از خرید یا اجاره ملک اداری مشخص کنید به چه نوع ملکی نیاز دارید. مشاغلی مانند دفتر وکالت، دفتر مهندسی، دفتر مجله و روزنامه، دفتر ازدواج و طلاق و یا مطب، نیازی به ملک با سند اداری ندارند و می توانید به راحتی با هزینه کمتر در دفتری با موقعیت اداری نیز این دفاتر را راه اندازی کنید. حتی با توجه به نوع کسب و کارتان ممکن است به دفتر با موقعیت اداری نیز نیازی نباشد و به راحتی با هزینه بسیار پایین تر، یک ملک اداری با موقعیت مسکونی که شرایط لازمتان را داشته باشد نیز برای راه اندازی کارتان مناسب باشد.
فقط این نکته را باید در نظر داشته باشید که به هنگام خرید ملک اداری با موقعیت مسکونی، ملکی را خریداری کنید که اکثر واحد های آن نیز از ملک استفاده اداری انجام می دهند، مانند دفتر وکالت یا مطب. زیرا در غیر این صورت امکان به مشکل خوردن با ساکنین خانه برای رفت و آمد ها وجود دارد، به خصوص اگر بیشتر ساکنین واحدها خانوار باشند. پس بهتر است قبل از ایجاد مزاحمت برای ساکنین و ایجاد دلخوری و درگیری، در همان ابتدا دقت لازم را داشته باشید.
اگر قصد راه اندازی دفتری به جز مواردی که بالا ذکر شد را دارید، حتما نیاز به خرید ملک با سند اداری دارید. زیرا اگر این مسئله را نادیده بگیرید ممکن است در آینده با شهرداری دچار مشکل شوید.
نکته ای که به آن باید توجه شود این است که اگر در ساختمان های اداری با موقعیت مسکونی حتی اگر کل واحدها اداری باشند، شهرداری این اجازه را دارد که مانع فعالیت کل واحدها شود و آن مکان را پلمپ کند. پس ملک موقعیت مسکونی یک انتخاب پر ریسک برا راه اندازی دفتر کار شما می باشد و بهتر است قبل از خرید آن بیشتر و بهتر در انتخاب خود دقت کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
همان طور که گفته شد در یک ملک اداری با سند اداری، به راحتی می توانید هر کسب و کاری را راه اندازی کنید. همچنین اهمیتی ندارد که شما مستاجر باشید یا مالک، و اجازه نصب تابلو نیز دارید. با این حال برای بهره بردن از این مزایا باید قیمت بالاتری را پرداخت کنید، که علت آن نیز بخاطر هزینه هایی است که به شهرداری برای دریافت مجوز پرداخت می کنید.
تنها مزیت خرید یا اجاره ملک اداری با موقعیت اداری نسبت به ملک اداری با سند اداری، قیمت مناسب تر آن است که دلیل آن نیز این است که این ساختمان ها در واقع واحد مسکونی هستند. قبل از خرید این نوع ملک باید بدانید که اگر قصد استفاده اداری از این ملک را دارید گرفتار شهرداری می شوید مگر اینکه قصد داشته باشید یکی از همان دفاتری که گفته شد را بدون زدن تابلو داشته باشید. البته فقط مالک ملک اداری می تواند این کار را انجام دهد و مستاجر اجازه انجام این کار را ندارد.

در خرید ملک اداری پارکینگ  و انباری فراموش نشود!

به همان میزان که پارکینگ و انباری برای یک واحد مسکونی حائز اهمیت است، برای واحد اداری نیز این یک مسئله مهم است. وجود پارکینگ در خرید و فروش ملک اداری یک مزیت حساب می شود. وجود انباری نیز برای یک دفتر کار لازم است زیرا ممکن است وسایلی را در اختیار داشته باشید که لازم است در انباری نگه داری شوند.

با توجه به اینکه دفاتر اداری معمولا با پرونده و کاغذ سر و کار دارند، وجود کمد دیواری نیز یک مزیت بزرگ در خرید ملک اداری محسوب می شود که کمک بزرگی در ساماندهی اسناد است.

این مطلب را از دست ندهید :   سیاست‌های غیرکارشناسی دولت در بازار مسکن

 دفترکار اشتراکی، صرفه جویی در هزینه خرید ملک اداری

از خرید ملک اداری چه نکاتی میدانید؟ | مرجع تخصصی مسکن کیان

در ابتدای کسب و کارتان معمولا کارمندان زیادی ندارید بنابراین به فضای بزرگ هم احتیاجی نیست. اما یکی از معضلات در خرید ملک اداری، پیدا نکردن دفترکار کوچک برای شروع کار است. از طرفی خرید یا اجاره ملک اداری با متراژ بالا نیز هزینه های اضافه را در بر دارد که شاید نتوانید از پس مخارج آن بر بیایید. برای حل این مشکل راه حل ساده ای به نام دفترکار اشتراکی وجود دارد. دفترکار اشتراکی در واقع دفتری است که دو یا چند نفر به صورت اشتراکی با خرید یک ملک اداری، به صورت مشترک از آن بهره می برند. این روش باعث صرفه جویی و کم شدن هزینه ها در ابتدای کار شده و دیگر مشکلی در پیدا کردن دفترکار کوچک را نیز ندارید.
اگر تصمیمتان برای خرید ملک اداری قطعی شده است، در ابتدای کار احتیاج به شریک دارید. روش های مختلفی برای پیدا کردن شریک وجود دارد مانند درخواست دادن در روزنامه ها، سایت و اپلیکیشن های مرتبط. اما یکی از روش های کارآمد برای یافتن شریک دفتر اداری این است که مکان یا محل مورد نظرتان را انتخاب کنید و بعد از پسندیدن محل مورد نظر و صحبت با مدیر ساختمان، درخواست کنید که با قرار دادن اطلاعیه ای بر روی برد ساختمان، اگر فرد دیگری تمایل به دفتر اشتراکی دارد، باهم برای خرید ملک شریک شوید. با این روش هم شانس بیشتری دارید و هم مکان مورد علاقه خود را خواهید داشت.

محله آرام یا پر رفت و آمد در خرید ملک اداری؟

بهترین مکان برای قرارگیری ملک یا موقعیت اداری، در کنار خیابان های اصلی است که رفت و آمد نیز در آن خیابان ها آسان است. اما این مسئله همیشه صدق نمی کند. البته این موضوع با فعالیت مورد نظرتان نیز رابطه مستقیم دارد، به طوری که اگر در کارتان نیاز به تمرکز و آرامش دارید و سر و صدای بیرون مانع از کار شما می شود، بهتر است ملک اداری مورد نظر را در کوچه های نزدیک به خیابان اصلی انتخاب کنید.

کدام طبقه برای خرید و اجاره ملک اداری مناسب است؟

در خرید و فروش ملک اداری طبقات همکف و اول جزو بهترین طبقات هستند و نسبت به باقی طبقات ارجحیت بیشتری دارند. از ویژگی های این طبقات می توان به راحت صادر شدن مجوز برای بعضی مشاغل مانند آژانس هواپیمایی، آتلیه عکاسی، آرایشگاه ها و بنگاه های مسکن اشاره کرد، در صورتی که دریافت مجوز برای راه اندازی این مشاغل در طبقات بالاتر دشوارتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *