بازسازی یا نوسازی؟ کدام بهتر است ؟

در دنیای امروز که آپارتمان‌نشینی هرروز گسترش می‌یابد و خانه‌های قدیمی به برج‌های بلند تبدیل می‌شوند؛ هنوز هم افرادی هستند که حاضر به تعویض خانه قدیمی خود با آپارتمان نوساز نیستند و ترجیح می‌دهند همان ملک را بازسازی و مجددا استفاده کنند؛ اما بازسازی ملک تنها شامل خانه‌های قدیمی نمی‌شود بلکه آپارتمان‌ها هم می‌توانند با مستهلک شدن ساختمان اقدام با سازی کنند.

بازسازی یا نوسازی؟

به‌طورمعمول طول عمر مفید هر ملکی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و پس از گذشت این سال‌ها از عمر بنا، مواردی مانند کاشی‌ها، دیوارها، درها و … نیز نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. معنی بازسازی ساختمان (restoration) مرمت ساختمان و برگرداندن آن به شرایط اولیه و اصلی‌اش برای ماندگاری و دوام بیشتر است. برای مثال گاهی پس از یک حادثه طبیعی مانند سیل، بناها نیاز به بازسازی و برگشتن به حالت اولیه دارند یا گاهی برای مستحکم سازی ساختمان و ایجاد دوام بالاتر بازسازی انجام می‌شود. تعمیر حفره‌های دیوارها با مصالح اصلی و یا مشابه، تعمیر ساختارهای قدیمی و… ازجمله موارد بازسازی ساختمان هستند.

نوسازی ساختمان (renovation) به حالتی گفته می‌شود که شما ساختار کلی خانه‌تان را دوست دارید اما احساس می‌کنید که باید کمی تغییرات در آن به وجود آوردید به‌عبارت‌دیگر، ساختمان را ‌مدرن‌تر و یا نو کنید. نصب سقف کاذب، نصب کف‌پوش، نصب کاغذدیواری، تعویض کابینت‌های آشپزخانه و… ازجمله مثال‌های نوسازی ساختمان است.

در برخی از موارد نیز پروژه‌های نوسازی و بازسازی خانه به‌موازات هم و برای تکمیل یکدیگر صورت می‌گیرند. برای مثال ممکن است شما تمایل داشته باشید آشپزخانه خود را بازسازی کنید و تنها باکمی تعمیرات، آن را به شکل اصلی‌اش نگه‌دارید اما می‌توانید با اضافه کردن یک گاز رومیزی و یا تعویض کاشی دیوارها؛ کمی‌ هم آن را نو و اصطلاحا نوسازی کنید.

گام‌هایی برای بازسازی خانه

در هر کشوری یک سری قوانین کلی جهت بازسازی خانه و آپارتمان‌های مسکونی وجود دارد که تعیین‌کننده بخش‌های قابل‌ بازسازی آن است. اولین هدف در تعیین این قوانین، تغییر فضای داخلی و بیرونی ساختمان است. البته باید در نظر داشته باشید که این تغییرات نباید موجب تعرض به حریم همسایه و یا ساکنین آپارتمان باشد. عملیات بازسازی، نیاز به برنامه‌ریزی و بررسی‌های اساسی دارد. ازاین‌رو می‌بایست تمام مسائل پیش رو ارزیابی نمود ما در این بخش از مقاله مراحل قانونی بازسازی خانه را به‌صورت گام‌به‌گام برای شما شرح می‌دهیم.

گام اول

در اولین مرحله از پروژه بازسازی ساختمان باید نقشه کامل از ساختار ساختمان را تهیه کنید. سپس در انتهای نقشه تمامی بخش‌هایی که معیوب هستند و نیاز به بازسازی دارند را معین نمایید. در این نقشه شما موظف هستید شرایط ساختمان و جزئیات مربوط را مشخص کنید.

گام دوم

اگر در آپارتمان و یا مجتمع مسکونی زندگی می‌کنید؛ نیاز به تاییدیه از سایر مالکان و هیئت‌مدیره مجتمع دارید. این نوع از تاییدیه زمانی لازم است که طرح موردنظر برای بازسازی، مربوط به فضای بیرونی ساختمان باشد و بر سایر واحدها و فضاهای مشاع ساختمان اثر داشته باشد. مواردی در بازسازی که عموما نیاز به این تاییدیه دارند شامل تغییر در بام، بالکن‌ها و پنجره‌ها است.

گام سوم

برای اجرای عملیات بازسازی نیاز به تاییدیه رسمی از معمار پروژه رادارید. گاهی ممکن است تغییرات شما طبق قانون، نقض حقوق معمار محسوب شود. به‌طور مثال ممکن است در پروژه بازسازی تصمیم به حذف یک دیوار گرفته شود درحالی‌که این دیوار نقش ستون را برای ساختمان دارد و عامل یکپارچگی کل سازه باشد.

مدارک لازم برای دریافت مجوز بازسازی

جواز بازسازی ساختمان و یا پروانه بازسازی یک برگه رسمی از شهرداری برای مالک است تا مالک به‌وسیله آن مجوز بتواند عملیات بازسازی خود را طبق قوانین آغاز کند. بر اساس دستورالعمل‌های مجوز بازسازی آپارتمان، تمام عملیات‌های اجرایی که موجب تغییرات ساختاری در آپارتمان شوند، نیاز به مجوز دارند. برای دریافت مجوز بازسازی خانه از شهرداری به مدارک زیر نیاز دارید

  • اصل و رونوشت سند، در صورت تفکیک سند بنچاق، نقشه تفکیکی به همراه صورت‌مجلس

  • اصل و رونوشت شناسنامه مالک

  • اصل و رونوشت فیش نوسازی

  • اصل و رونوشت تمام قبض‌ها شامل آب، گاز، برق، تلفن

  • پایان کار و جواز قبلی

  • تکمیل فرم درخواست مجوز تعمیر

  • درصورتی‌که بنا فرسوده باشد دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی الزامی است.

درصورتی‌که بازسازی خانه بدون مجوز شهرداری انجام شود، ساختمان توسط کارشناس شهرداری بررسی‌شده و در صورت مشخص شدن تخلف مالک ملزم به پرداخت جریمه و یا تخریب قسمت‌های تغییریافته می‌شود. البته در نظر داشته باشید همیشه برای بازسازی ملک نیاز به مجوز رسمی ندارید در مواردی چون تعمیر سرویس بهداشتی، تعویض درب و پنجره، تعمیر و یا تعویض لوله‌کشی و یا سیم‌کشی ساختمان ، تخلیه چاه فاضلاب و از این قبیل موارد می‌توانید با کمک یک نیرو متخصص بازسازی ملکتان را با خیال آسوده انجام دهید.

این مطلب را از دست ندهید :   بازار مسکن در باتلاق رکود
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *