مراحل اخذ پروانه ساختمان

مراحل اخذ پروانه ساختمان

مراحل اخذ پروانه ساختمان

اگر قصد دارید خانه ایی بسازید یا خانه کلنگی خود را بازسازی کنید می بایست مراحلی را قبل از شروع طی کنید. قبل از هر گونه اقدامی نیاز به مجوز یا پروانه کسب دارید .پروانه ساختمان سندی است که از سوی شهرداری صادر می شود.

پروانه ساختمان سندی می باشد که بایستی قبل از شروع کار توسط شهرداری صادر شود انجام هرگونه عملیات ساخت وساز بدون پروانه ساختمانی خلاف قانون بوده و شهرداری ها و سایر مراجع کنترل ساختمان موظف به جلوگیری از ادامه ساخت و ساز ساختمان های بدون پروانه می باشند.

مراحل اخذ پروانه ساختمان

مراحل گرفتن پروانه ساختمان یا شناسنامه ساختمان :

  • برای تشکیل پرونده باید به شهرداری شهر مراجعه نمایید . شهروندانی که در تهران هستند می بایست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک شهر در محله های مختلف مراجعه کنند.

مراحل اخذ پروانه ساختمان

  • مدارک لازم جهت تشکیل پرونده که باید به شهرداری ارائه دهید شامل اصل و کپی سند ملک ، کارت شناسایی مالک و برگه تسویه حساب عوارض شهرداری می باشد مدارک بعدی را باید در مراحل بعدی ارائه دهید.

  • بعد از تشکیل پرونده در این مرحله دیگر شما کاری ندارید بقیه کارها در این زمان بر عهده مسئولان شهری است.بعد از این مراحل مسئولان شهرداری از ملکتان بازید می کنند تا ابعاد ملک عرض گذر و بنای ساختمان بررسی شود.این بازدید در صدور مجوز تعداد طبقه‌های ساختمان جدیدتان مؤثر خواهد بود. مثلا اگر متراژ خانه شما از یک مقدار مشخصی کمتر باشد نمی‌توان مجوز بیشتر از ۴طبقه گرفت.

مراحل اخذ پروانه ساختمان

  • بعد از طی اتوماسیون اداری دستور نقشه برای ملک موبوطه صادر گردیده بعد از بررسی های انجام شده اطلاحی های شهرداری از قبیل مساحت ، تعداد طبقات ، و سطح اشغال هر طبقه در دستور نقشه ذکر می شود.با توجه به عرض ملک ، تعداد طبقات و زیر بنای ساختمان تعیین می گردد.

خرید آپارتمان در اندیشه

  • پس از صدور نقشه ، نقشه  ی ساختمان توسط معمار با توجه به قوانین و ضوابط طراحی می گردد. معمار منتخب تمامی تلاش خود را دارد تا طرح به لحاظ  متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها ارائه شود.

  • پس از رفع ایرادات ضوابطی عنوان ‌شده از سوی دفاتر خدمات الکترونیک و نهایی شدن نقشه معماری، از سوی واحد صدور پروانه هر منطقه عوارض تراکم شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری آن، محاسبه و تعیین می‌ گردد.

مراحل اخذ پروانه ساختمان

  • زمانی که تاییدیه گرفته شد . پروژه به مرحله پیش نویش پروانه می آید. در موارد استثنا در صورت لزوم برای (ساختمان بیش از ۵ طبقه) گزارش آزمایش مکانیک خاک در این مرحله و هم زمان با تهیه نقشه‌های سازه، برق و مکانیک تهیه و از سازمان نظام‌ مهندسی تأییدیه گرفته می شود.

  • اگر نقشه‌تان مشکلی نداشته باشد که هیچ، اما گاهی در این مرحله، ایرادهایی به نقشه‌تان وارد می‌شود که در نهایت اصلاح آنها به نفع خود شماست. به هرحال شما باید نقشه را برای اصلاح دوباره به مهندسان بسپارید. یادتان باشد که ممکن است این مرحله، چندبار تکرار بشود. آنقدر این رفت‌وآمدها ادامه‌خواهد یافت تا شما یک نقشه درست و بدون اشکال برای ساخت خانه جدیدتان داشته باشید.

خرید آپارتمان در اندیشه

  • پرداخت عوارض ، ممکن است برایتان کمی گران تمام شود زیرا هم می بایست عوارض ساخت و ساز را پرداخت کنید و هم اگر قصد خرید‌تراکم را دارید، قیمتش را بپردازید. چنانچه در این مرحله پرداخت عوارض را به تعویق بیندازید ، به طبع صدور مجوزتان نیز با تاخیر مواجه خواهد شد.بسیاری از افراد کارشان به دلیل مشکلات مالی در همین مرحله متوقف می شود.

خرید آپارتمان در اندیشه

  •  مدارک پیش ‌نویس پروانه که باید توسط مالک تهیه و به دفتر خدمات الکترونیک ارائه شود شامل موارد زیر می‌ باشد :نقشه ‌های سازه و تأسیسات برق و مکانیک به همراه برگه های سهمیه خدمات مهندسی (اصطلاحاً برگه سبز چهار رشته) ممهور به مهر مهندسین محاسب، قرارداد مالک و ناظر و برگه سهمیه ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحی، برگ تعهد تائید نما، فایل‌های نقشه های سازه، برق و مکانیک، چک لیست ‌های مرتبط نظیر مبحث ۱۹، مبحث ۶ و بارگذاری، زلزله و غیره، برگه تعهد مشاور ژئوتکنیک و برگه تأییدیه گزارش خاک و چند مورد دیگر که بسته به پروژه‌های خاص ممکن است لازم شود.

خرید آپارتمان در اندیشه

  • و در آخر زمان اعتبار پروانه ساختمان ۲ سال پس از تاریخ صدور است.و تا دو سال دیگر نیز قابل تمدید می باشد. مدت زمان اتمام عملیات ساختمانی هم بر حسب متراژ و تعداد طبقات جدولی است.به‌عنوان یک معیار کلی حدود ۴ سال در نظر گرفته می شود. ممکن است در حین ساخت به دلایل مختلف نقشه معماری اولیه تغییر کند. در این صورت مراحل مشابهی نظیر صدور پروانه اولیه اما به‌عنوان پروانه تغییر نقشه با تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک مربوطه طی می‌شود و پروانه جدیدی صادر می‌گردد. در حین اجرا ممکن است مازاد بر متراژ پروانه، اضافه بنا داشته باشیم. در این صورت مراحل گواهی عدم خلاف طی می ‌شود و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز خلاف عوارض معادل آن اخذ و گواهی عدم خلاف آن صادر می ‌شود. در غیر این صورت در کمیسیون ماده ۱۰۰ مطرح و معمولاً رای به تخریب داده می‌ شود.

این مطلب را از دست ندهید :   وام مسکن ۴۰۰ میلیونی می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *