هبلکس بهتر است یا سفال؟ مقایسه هبلکس با بلوک سفالی

هبلکس بهتر است یا سفال ؟! برای انتخاب بهترین مصالح ساختمانی باید در پی مقایسه برخی از مدل های مشابه آن ها باشید. هبلکس و سفال هر یک سابقه ای دیرینه در صنعت ساختمان سازی کنونی دارند. برای انتخاب هر یک باید به ویژگی ها و مشخصه های این محصولات توجه کرده و در نهایت بر مبنای نیازهای خود یک مدل را انتخاب کنید. در میان این مصالح، هبلکس به عنوان یکی از جدیدترین اقلام دیوارچینی در صنعت ساخت و ساز معرفی می شود. در ادامه بیشتر در خصوص این مصالح گفت و گو می کنیم.

هبلکس بهتر است یا سفال

بررسی میزان عایق بودن هبلکس و سفال

برای این که ببینیم هبلکس بهتر است یا سفال باید برخی از ویژگی های این دو متریال را با هم قیاس کنیم. در این زمینه عایق کاری سطوح مختلف یک اصل اساسی است که در صنایع امروزی توجه ویژه ای به آن می شود. هر چه تجهیزات ساختمان عایق بندی محیط را افزایش دهند، کارایی مطلوب تری خواهند داشت. در این زمینه ویژگی عایق بودن سفال در برابر رطوبت به کل رد می شود! چرا که این بلوک ها رطوبت را به سادگی منتقل می کنند. اما بلوک های هبلکس مقاومت قابل توجهی در برابر رطوبت دارد. جهت بررسی بیشتر در مورد بلوک های هبلکس می توانید به سایت پرین بتن به نشانی https://parinaac.com/ مراجعه نمایید.

در بلوک های هبلکس از میزان قابل توجهی آهک استفاده شده که چنین ویژگی هایی را در ساختار این ملات شکل می دهد. بلوک های هبلکس در برابر امواج صوتی نیز مقاومت بالایی داشته و یک عایق صوتی حرفه ای به شمار می روند. ساختار آن ها به صورت متخلخل طراحی شده و این ویژگی، عایق بندی صوتی محیط را نیز تکمیل می کند. این در حالی است که بلوک های سفالی ساختار نازک و توخالی دارند و به همین خاطر صدا را به سادگی منتقل می کنند.

بررسی مواد تشکیل دهنده سفال و هبلکس

در مقایسه قیمت هبلکس و سفال به مواد به کار رفته در ساخت و آماده سازی هر یک از این بلوک ها توجه ویژه ای می شود. در ساختار بلوک های سفالی از آب و خاک رس و مقادیری آهک استفاده شده است. برای تولید بلوک های هبلکس نیز از آهک استفاده شده و در کنار آن موادی مانند سیلیس، سیمان و پودر آلومینیوم نیز به کار رفته اند که کیفیت قابل توجهی در این سازه ها به وجود می آورند. تفاوت در متریال به کار رفته در هر یک از این سازه ها تفاوت های بسیار زیادی در ویژگی های این دو متریال به وجود آورده است.

هبلکس بهتر است یا سفال

بررسی وزن بلوک های سفالی و هبلکس

برای بررسی این موضوع که هبلکس بهتر است یا سفال به وزن هر یک از این سازه ها نیز توجه می شود. در سال های اخیر با افزایش چشم گیر زلزله در سر تا سر جهان، به وزن سازه های به کار رفته در ساختمان توجه بسیار زیادی می شود. با کاهش وزن سازه ها، ایمنی ساختمان در برابر زلزله و بلایای طبیعی افزایش می یابد. در این زمینه آیین نامه ها و قوانین جدیدی وضع شده اند که بر استفاده از مصالح سبک وزن تاکید می کنند.

بلوک های هبلکس به طرز قابل توجهی سبک تر از بلوک های سفالی هستند. به این ترتیب احتمال خرد شدن آن ها در برابر ضربه نیز کمتر از بلوک سفالی خواهد بود. این ویژگی حمل و انتقال مصالح را در فرایند ساختمان سازی ساده تر می کند. به این ترتیب کارگران ساختمان انرژی و زمان کمتری برای جا به جایی مصالح صرف می کنند. با کاهش وزن سازه های به کار رفته در ساختمان ها، فشار وارده به سازه مورد نظر نیز کاهش می یابد و این مسئله مقاومت بخش های مختلف ساختمان را در برابر زلزله افزایش می دهد.

بررسی قیمت بلوک های هبلکس و سفال

در خصوص انتخاب هر یک از سازه های سفالی و هبلکس، هزینه خرید هر یک از آن ها نیز مورد توجه قرار می گیرد. مقایسه قیمت هبلکس و سفال برای برآورد بودجه مورد نیاز برای خرید هر یک از آن ها اهمیت دارد. قیمت سازه های سفالی اغلب پایین تر از سازه های هبلکس است. این قیمت بالا برای هبلکس، با در نظر گرفتن مزایای استفاده از این اقلام صنعتی توجیه پذیر خواهد بود. به علاوه هزینه های بالایی که در اجرای سازه های سفالی صرف می شود، اختلاف قیمت بین این متریال را توجیه خواهد کرد.

مسئله بعدی که مزایای اقتصادی استفاده و خرید بلوک هبلکس را اثبات می کند، ابعاد بزرگتر این سازه ها است. به این ترتیب حجم خرید بلوک سبک هبلکس به نسبت بلوک های سفالی به شدت کاهش می یابد. کارایی مفید هر یک از این سازه ها نیاز به خرید تجهیزات اضافه برای عایق کاری، افزایش مقاومت و… را از بین می برد. در خصوص بررسی هزینه های مربوط به هر یک از این بلوک ها، به هزینه های اجرای هر یک از آن ها نیز توجه می شود. قیمت اجرای بلوک های هبلکس به صرفه تر از بلوک های سفالی است؛ چرا که میزان سیمان به کار رفته برای نصب آن ها کمتر خواهد بود.

بلوک هبلکس بهتر است یا سفال

بررسی مقاومت بلوک های سفال و هبلکس

هبلکس بهتر است یا سفال ؟ تا به این جا برتری سازه های هبلکس در برابر بلوک های سفالی قدیمی ثابت شده است. اما برای انتخابی مطمئن تر باید به مقاومت هر یک از این بلوک ها در برابر عوامل طبیعی نیز توجه داشته باشید. مقاومت هبلکس در برابر فشار بیشتر از سازه های سفالی است. به این ترتیب شاخص کیفیت این مصالح در جایگاه بالاتری قرار می گیرد.

برای روشن شدن این سوال که هبلکس بهتر است یا سفال به ضرایب و شاخص های کیفی تعیین شده برای هر یک از مصالح سفالی و هبلکس نیز توجه می شود. سازه های هبلکس در هر متر مربع از شاخص کیفی 3.5 برخوردار هستند و این عدد برای سازه های سفالی 3 است.

جمع بندی

هبلکس بهتر است یا سفال ؛ در این گزارش در رابطه با این سوال پر تکرار در عرصه های صنعتی و ساختمان سازی اطلاعاتی را بررسی کردیم که امیدواریم مفید واقع شوند. با در نظر گرفتن مجموعه نکات ذکر شده در این مطلب به سادگی می توانید، انتخاب مناسب تری در میان این سازه ها داشته باشید.

 

این مقاله یک رپورتاژآگهی است و مجموعه مسکن کیان هیچ مسئولیتی در قبال صحت و درستی این محتوا ندارد و بررسی این موضوع به عهده کاربر خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *